Heb je weleens een robot horen praten? Dat is communiceren zonder interpersoonlijke vaardigheden. Gelukkig heb je die als mens wel. Sterker nog, je gebruikt ze elke dag. We voelen elkaars emotie en houden daar rekening mee in de omgang met elkaar. Alleen, de een is daar beter dan de ander.
Interpersoonlijke vaardigheden zijn als olie voor een motor: het leven loopt er gewoon soepeler door. Dankzij die sociale skills haal je vrienden over om mee te gaan naar je favoriete festival, overtuig je collega’s dat jouw idee het proberen waard is en leg je je schoonmoeder tactvol uit dat elk weekend op visite een beetje teveel van het goede is.
Interpersoonlijke vaardigheden: in het kort
- Essentieel onderdeel van communiceren
- Conflicten vermijden en anderen overtuigen
- Je ontwikkelt ze verder door veel te oefenen
- Benoem ze op je cv, in je sollicitatiebrief en op gesprek
- Sommige vacatures vragen om specifieke vaardigheden
7 voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden
Interpersoonlijke vaardigheden behoren tot je soft skills. Dat zijn eigenschappen die voor een groot deel je interactie met anderen bepalen. Stuk voor stuk handigheidjes om succesvol samen te werken dus. Balans is daarin de sleutel. Botte mensen hebben er duidelijk niet genoeg van, terwijl extreem gevoelige mensen er liever wat minder van willen.
1. Communiceren
Communicatie is de basis van verbinding met elkaar. Als jij je idee aan een ander uit kunt leggen, ben je al heel ver. Jezelf rustig en helder verwoorden, zowel verbaal als non-verbaal, is het hoofdingrediënt van elke succesvolle samenwerking.
2. Luisteren
Het leven draait niet alleen om wat je zelf te melden hebt, maar ook om te begrijpen wat anderen bedoelen. Wacht daarom niet alleen totdat je zelf weer aan de beurt bent om te praten, maar sta open voor een verse invalshoek en geef iemand je volledige aandacht door goed te luisteren naar wat diegene zegt.
3. Empathie
Empathisch zijn betekent dat je je kunt inleven in de gevoelens van anderen. Die eigenschap staat bekend als emotionele intelligentie. Het maakt je niet alleen sympathiek, maar helpt je ook om open te staan voor nieuwe ideeën en perspectieven.
4. Conflictbeheersing
Het is een kwaliteit als je een conflict al in een vroeg stadium signaleert en een oplossing vindt waar alle partijen tevreden mee zijn. Zo voorkom je dat een klein meningsverschil escaleert tot een groot probleem.
5. Teamwork
Er bestaat geen baan waarin je niet hoeft samen te werken. Goed teamwork betekent dat je mensen die hulp nodig hebben ondersteunt en motiveert. Zo draagt iedereen bij aan het gezamenlijke doel, en daarmee het succes van de groep.
6. Assertiviteit
Assertief zijn is de sweet spot tussen inspireren en opjagen. Zolang je je mening en ideeën respectvol met mensen deelt, zonder opdringerig of dominant te zijn, draag je bij aan een proactieve werkomgeving.
7. Aanpassingsvermogen
Snel kunnen omschakelen is enorm waardevol. Zeker als je werkt met collega’s met diverse achtergronden, helpt het enorm als je je houding kunt aanpassen. Ben je een vrij stug type? Kijk dan of je daarin kunt verbeteren. Veel beroepen vereisen een hoge mate van flexibiliteit.
Wanneer gebruik je interpersoonlijke vaardigheden?
Leuk om te weten wat het allemaal is, maar wat heb je aan al die interpersoonlijke vaardigheden? Er zijn talloze momenten waarop je ze onbewust aan het werk zet. Bijvoorbeeld wanneer je het druk hebt en het eeuwigdurende gesprek met je nieuwe collega op een nette manier afkapt.
Ook tijdens een sollicitatieproces is het heel handig als je je bewust bent van je interpersoonlijke vaardigheden. Een werkgever is niet alleen op zoek naar iemand die de werktaken uitvoert, maar ook naar iemand die goed past binnen het team. Dus als jij overtuigend kunt vertellen over je sociale skills, stijg je mijlenver uit boven al die andere kandidaten.
Op je cv
De interpersoonlijke vaardigheden waar je in uitblinkt verdienen natuurlijk een plek op je cv. Zet bij elke werkervaring een vaardigheid waar je trots op bent en van belang was voor die functie.
In je sollicitatiebrief
In de sollicitatiebrief heb je ruimte om een paar interpersoonlijke vaardigheden uit te lichten. Breng ze tot leven met een kort voorbeeld uit de praktijk. Kies er minstens drie waar je goed in bent en waar in de vacature om gevraagd wordt.
Tijdens een sollicitatiegesprek
Als je eenmaal tegenover je toekomstige werkgever zit, is het moment aangebroken om je fantastische interpersoonlijke vaardigheden ‘in real life’ te showen. Oefen het gesprek een paar keer met een bekende, inclusief lastige vragen. Door de zenuwen kun je namelijk wel eens anders reageren dan je vooraf denkt.
5 tips om je interpersoonlijke vaardigheden te ontwikkelen
Het moge duidelijk zijn dat je leven een stuk aangenamer is met een tas vol sterke interpersoonlijke vaardigheden. Als ze bij jou van nature al goed ontwikkeld zijn, heb je geluk. Maar zelfs dan valt er natuurlijk altijd wat te verbeteren. Met deze 5 tips ben je in ieder geval goed op weg.
1. Luister harder dan je praat
De kern van goede interpersoonlijke vaardigheden is het vermogen om je in te leven. Aandachtig luisteren is daarvoor cruciaal. Probeer zo min mogelijk voor de ander in te vullen, maar stel vragen, kijk goed naar lichaamstaal en hoor echt wat iemand zegt.
2. Oogcontact
Af en toe je gesprekspartner in de ogen kijken helpt bij het opbouwen van een vertrouwensband. Je geeft hiermee non-verbaal aan dat je niets te verbergen hebt. Wees ontspannen en wissel je blik regelmatig af, want iemand minutenlang aanstaren is creepy.
3. Lichaamstaal
Je lichaam straalt altijd iets uit. Je armen over elkaar is bijvoorbeeld defensief, je handen in je zakken ongeïnteresseerd en handen in je zij dominant. Een ontspannen gezicht nodigt meer uit tot een goed gesprek dan gefronste wenkbrauwen en je tanden stijf op elkaar.
4. Heb geduld
Je primaire reactie is niet altijd de beste. Als een samenwerking niet loopt zoals gepland en daardoor een heftige emotie bij je uitlokt, kun je beter even wachten met reageren. Zodra je weer rustig bent, overzie je veel duidelijker wat verstandig is om te doen.
5. Oefening baart kunst
Zonder echte werkervaring weet je eigenlijk niet hoe je interpersoonlijke vaardigheden in een professionele omgeving zijn. Onder druk kan zelfs de meest relaxte dude veranderen in een gevoelloze eikel. En een dromer kan zich door stress juist ontpoppen tot een supergestructureerde organisator. Bestudeer hoe je je gedraagt in verschillende situaties en oefen daar zo vaak mee als je kunt. Pas als je je bewust bent van je gedrag, kun je het veranderen.
Ben je klaar voor een nieuwe uitdaging of wil jij je graag verder ontwikkelen? Bekijk ons ruime aanbod aan fulltime en parttime banen. Bekijk alle vacatures.