Bij het creëren van een divers personeelsbestand speelt de werving een belangrijke rol. Hoe kun je dit proces optimaliseren, zodat je een divers team creëert? We hebben een aantal tips verzameld om mee te nemen in het wervingsproces. Door de vacatures op de juiste manieren op te stellen, wervingskanalen handig te gebruiken en samen te werken met partners werf je de talenten waar je naar op zoek bent.
Divers werven en selecteren gaat verder dan niet discrimineren
Bij veel organisaties speelt diversiteit en inclusie al langer een grote rol, ook in het wervingsproces. Er zijn vaak allerlei stappen ondernomen om discriminatie uit te sluiten en iedereen zich welkom te laten voelen. Om een divers team te bewerkstelligen is echter een verdere aanpak nodig. Naast deze bewustwording is het belangrijk dat alle doelgroepen actief worden aangesproken tijdens het hele proces. Door niet te discrimineren zorg je ervoor dat niemand wordt uitgesloten. Door divers te werven zorg je, door actief te richten op de diverse populaties die je wilt aanspreken, voor een gevarieerde instroom van kandidaten.
Tips om de vacatureteksten aantrekkelijker te maken voor diverse doelgroepen
1) Stel de functie-eisen inclusief op, spreek in gedragingen i.p.v. eigenschappen
In vacatures worden nog vaak functie-eisen benoemd als: ‘zelfstandig’ of ‘individueel’. Voor een doelgroep die collectiever georiënteerd is en activiteiten vaak in groepen doet, kan dit afschrikkend werken. Bovendien zegt dit niks over of de persoon zelfstandig kan werken. Spreek daarom in termen van gedrag en geef aan dat het om ‘zelfstandig werken’ gaat.
2) Meld het salaris in de vacature en focus op de belangrijkste voorwaarden
Onderzoek (van werf-en.nl) laat zien dat in 74% van de vacatures in Nederland het salaris niet wordt vermeld, terwijl 22% van de kandidaten aangeeft daarop af te haken. Door het salaris te benoemen, spreek je meteen een bredere doelgroep aan. Daarnaast zal een doelgroep zich meer aangesproken voelen als precies die voorwaarden worden benoemd die ze graag zien. Jongeren zien graag concrete doorgroeimogelijkheden, terwijl een oudere populatie meer waarde hecht aan een goede pensioenregeling. Schrijf verschillende versies voor meerdere doelgroepen en laat de interesses die hen aanspreken terugkomen. Zo spreek je de verschillende doelgroepen actief aan én zorg je voor die brede, diverse instroom aan sollicitanten.
3) Maak zichtbaar dat je oog hebt voor diversiteit
Zorg dat elke kandidaat precies weet waar je voor staat als werkgever op het gebied van diversiteit en inclusie. Publiceer een diversiteitsstatement op de website of maak een video waar je de diverse werkvloer ziet bijvoorbeeld. Zo laat je zien dat iedereen welkom is en zich thuis mag voelen bij jouw organisatie.
Maak handig gebruik van wervingskanalen en digitale middelen
Wanneer je vacatureteksten helemaal op orde zijn, is het uitzetten ervan de volgende stap. Er zijn verschillende MVO-netwerken die je helpen om je vacature uit te zetten. Neem ook je eigen netwerk onder de loep en onderzoek of je via je partners jouw vacature bij de juiste groepen onder de aandacht kunt krijgen. Bij Manpower zijn we aangesloten bij meerdere MVO-organisaties en werken we ook samen met onze opdrachtgevers om elkaar hierbij te helpen. Daarnaast biedt social media een toegankelijk platform om vacatures op de publiceren. Bij campagnes op social media kun je via targeting de diverse doelgroepen aanspreken door de interesses zodanig in de stellen.
Meer weten?
Wil je meer weten over divers werven of hoe Manpower hierbij kan ondersteunen? Neem contact met je Manpower contactpersoon of bel Bianca Wientjes (06 48 43 74 46) . We gaan graag met je in gesprek!