Personal branding : jezelf presenteren

Hoe kun je op een originele manier laten zien wie je bent en wat je kunt? Bij personal branding is het idee dat je jezelf als een merk presenteert; het merk “ik”. Het doel is natuurlijk om je te onderscheiden van de massa. Maar hoe doe je dat en waar moet je precies op letten? En hoe breng je via een cv aan een potentiële werkgever over waar jij voor staat? Solliciteren is eigenlijk de ultieme manier om personal branding toe te passen. In dit blog laten we je twee creatieve manieren zien om jezelf en je werk te presenteren. Bekijk ze en laat je inspireren!

Wat is personal branding?

Personal Branding is een begrip dat zich makkelijk laat vertalen naar ‘jouw persoonlijke merk’ en wordt gebruik om (positieve) associaties op te roepen. Amstel is bijvoorbeeld hét vriendenbier. Hema is er voor iedereen in elke situatie. Manpower biedt je niet ‘alleen maar’ werk, maar ook een verbinding met de maatschappij. Het zijn stuk voor stuk boodschappen achter een merk. Vraag jezelf dus af: welke boodschap wil ik uitdragen?

Blijf dicht bij jezelf

Doen waar je goed in bent is enorm belangrijk. Want als je doet waar je goed in bent krijg je vanzelf energie. Ben jij als front- of backend developer op zoek naar een baan in de (creatieve) IT-wereld? Probeer dan vooral niet om jezelf te laten zien door geforceerd een middelmatige brief met cv te versturen.

Blijf tijdens het solliciteren dicht bij jezelf, maar durf buiten de gebaande paden te denken. Zo kun je jouw kwaliteiten tonen op een manier die bij jou aansluit. Een voorbeeld is Robbert Leonardi; hij creëerde zijn interactieve, creatieve cv, waarbij hij door middel van de juiste techniek (backend development) en creatieve grafische designs (frontend development) liet zien waarom hij uitermate geschikt was voor de vacature.

 

Bescheidenheid siert de mens

Realiseer je dat als je een unieke, originele manier vindt om jezelf te presenteren, de inhoud van de boodschap het totaalplaatje in balans brengt. Het laatste wat je wilt is verkeerd overkomen of het idee wekken dat je aan het opscheppen bent. Bescheidenheid siert tenslotte nog altijd de mens. Zorg voor een goed evenwicht tussen dat wát je vertelt en hoé je het vertelt.

Neem bijvoorbeeld Sumukh Mehta uit India, afgestudeerd in Creatieve Marketing. Om de stage van zijn dromen te bemachtigen bij het tijdschrift GQ maakte hij in samenwerking met een grafisch designer het tijdschrift na, maar dan met zijn eigen levensverhaal. Het tijdschrift zelf - zijn sollicitatiebrief dus - zag er gelikt, strak en bijna overdreven goed uit. De presentatie was perfect, de inhoud was open, eerlijk en puur. Het was meer dan zijn cv; hij deelde zijn leven met de lezers van zijn sollicitatie. Een creatievere manier om jezelf te presenteren is er bijna niet.

Branding

Branding

 

Maak het jezelf niet te moeilijk

Een bedrijf, werkgever of recruiter op zijn wenken bedienen is een leuk idee, maar maak het jezelf niet te moeilijk. Kies bij een originele, persoonlijke branding voor een aanpak die redelijk eenvoudig te bewerken is. In een zoektocht naar een nieuwe uitdaging kun je kiezen om jezelf algemeen en sterk neer te zetten en dit als open sollicitatie te verspreiden. Je kan bijvoorbeeld een persoonlijke touch geven door de huisstijl van het bedrijf te gebruiken waar je solliciteert.

Je hebt zojuist gelezen hoe je er voor kunt zorgen dat je cv opvalt in de stapel. Maar hoe trek je de aandacht van een recruiter met je sollicitatiebrief? Lees dit blog met tips.