Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Nooit meer een after dinner dip dankzij deze tips!

31-10-2017 15:38:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

De after dinner dip: iedereen heeft er weleens last van. Het gevoel van vermoeidheid na het eten. Het lukt je niet meer om je te concentreren of ook maar iets van werk te verzetten. Je kunt zo’n dipje na eigenlijk elke maaltijd krijgen, afhankelijk van wat je eet. Zowel overdag als ‘s nachts dus! Dat betekend dat je er ook tijdens een nachtdienst niet aan ontkomt. De verleiding om een blikje energiedrank aan te grijpen is groot, maar volgens voedingsexpert Yvet Noordermeer, van Bewust met Voeding, absoluut geen slim idee. Hoe dat zit, hoe een after dinner dip ontstaat en hoe je het kunt voorkomen, leggen we je uit! 

Een after dinner dip komt doordat je te veel (ongezonde dingen) eet. Je lichaam kan al dit eten niet verwerken en hierdoor raak je vermoeid. Je lichaam werkt eigenlijk net als een wasmachine. Als je deze te vol stopt, dan kan er bijna geen water meer bij en wordt je kleding niet schoon. Zo werkt het ook met je lichaam. Zorg ervoor dat je niet eet tot je helemaal vol zit, maar tot ongeveer 80%, zodat je lichaam de ruimte heeft om het te verwerken.

Wat doet ‘het verkeerde’ eten met je?

Uiteraard is dit op lange termijn heel erg slecht voor je lichaam en verhoog je de kans op veel ziektes, maar het belemmert je ook in je productiviteit. Eet je veel suiker, dan schiet je bloedsuikerspiegel in één keer erg omhoog. Hierdoor krijg je heel even energie, maar al snel daarna stort die piek weer in. Op dat moment moet je lichaam heel hard werken om je bloedsuikerspiegel weer te neutraliseren. Hierdoor ga je je heel erg moe voelen. Dus ook al is dat energiedrankje heel verleidelijk als je om 05:00 uur ‘s nachts moet beginnen met werken, je wordt er zeker niet productiever van.

Drie gouden tips om een after dinner dip te voorkomen

1. Luister naar je lichaam. Niets belangrijker dan dat, eigenlijk. 
Je lichaam heeft niet iedere dag om dezelfde tijd honger, omdat je gewoonweg iedere dag andere dingen doet en eet. Ga dus pas eten wanneer je honger hebt en eet niet als je geen honger hebt. Het kan natuurlijk zijn dat je vaste pauzetijdstippen hebt bij je werkgever, maar probeer dat bespreekbaar te maken om samen te kijken wat wél mogelijk is. Bovendien heeft je werkgever er ook alleen maar baat bij als jij productiever bent, toch?

2. Eet gezond. 
Eet veel groente en fruit en vermijd producten met snelle koolhydraten zoals fastfood, frisdrank en energiedrankjes. Deze geven je heel even energie, maar daarna kost het je lichaam te veel moeite om ze te verwerken, waardoor je eerder vermoeid raakt.

3. Eet niet te veel. 
Het is heel verleidelijk om toch nog net even een extra broodje te eten of af te sluiten met een lekker toetje, maar dit werkt absoluut niet in je voordeel. Geef je lichaam de ruimte om het voedsel te verwerken en stop op tijd met eten.

Fun fact: wist je dat als je voor de tv eet, je hersenen zo zijn afgeleid dat ze vergeten je een seintje te geven dat je aan het eten bent? Hierdoor heeft je lichaam te laat door dat het vol zit. ‘Lekker uitbuiken’ is dan ook juist iets dat men vaak nodig heeft na het eten voor de televisie.

Wat eet je als je ‘s nachts werkt?

Wanneer je een nachtdienst draait is het belangrijk om te kiezen voor lichte maaltijden, omdat je lichaam eigenlijk al in ruststand is. Denk bijvoorbeeld aan een salade of kwark met fruit en havermout. Dat je na een avond in de kroeg om 04.00 uur ‘s nachts nog trek hebt in een pizza komt waarschijnlijk ook niet perse door de drank, maar doordat je lichaam in alles behalve ruststand is op dat moment.

Bekijk ook de video over de after dinner dip op de werkvloer!

Ben je naast de after dinner dip ook bekend met de vrijetijdsziekte? Ziek worden preciés als je van je vakantie wil gaan genieten. We hebben een blog met tips hoe je dit fenomeen tegen kunt gaan.

 

  • after dinner
  • dip
  • tips

Log in