Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten
0

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van primaire waarde om toptalent binnen te halen

6-7-2020 12:37:00 Tekst Tips & Tricks 2 reacties

Op de arbeidsmarkt spelen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol in het binnenhalen van talent. In de eerste plaats willen werknemers natuurlijk een beloning zien voor het harde werk dat zij verrichten. Is deze beloning ondermaats, dan gaan ze mogelijk bij een concurrent aan de slag die wél een acceptabele vergoeding biedt. Maar arbeidsvoorwaarden kunnen ook een tool zijn om je als werkgever te onderscheiden van de rest. In een markt waar werknemers steeds meer te kiezen hebben, beginnen secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker te worden. In deze blog nemen we een aantal voorbeelden onder de loep van secundaire arbeidsvoorwaarden die allemaal op hun eigen manier zowel winst opleveren voor de werknemer als de werkgever.

Gelukkige werknemers

Allereerst is het slim inzetten van je secundaire arbeidsvoorwaarden een perfecte manier om je employer branding te versterken. De voedingsproducent Cliff Bar is zo’n voorbeeld van een bedrijf dat haar werknemers voorwaarden biedt die in lijn liggen met de visie die het uitdraagt. Cliff Bar maakt biologisch eten en drinken dat past bij de gezonde consument. Haar werknemers krijgen daarom dertig minuten per dag de tijd om te sporten, terwijl ze gewoon doorbetaald worden! Bovendien vind je in het hoofdkantoor een ware klimmuur. Zo spoort Cliff Bar niet alleen haar klanten, maar ook haar werknemers aan om fit te blijven. AirBnB streeft ernaar om reizen laagdrempelig te maken en gastvrijheid te bevorderen. Werknemers van de online verhuurwebsite krijgen daarom jaarlijks een reisbudget van 2.000 dollar. Hiermee motiveert het bedrijf haar eigen werknemers om meer te reizen.

Ontspannen op het werk

Een iets minder sportief voorbeeld dan een klimmuur, maar toch een manier om je werknemers te laten ontspannen zien we bij Dropbox. Daar heeft men een muziekkamer laten bouwen in het kantoor, waar werknemers even kunnen jammen om stoom af te blazen. Dit is een ander voorbeeld van hoe secundaire arbeidsvoorwaarden een bedrijf aantrekkelijker kunnen maken. Niet zozeer door letterlijk een link te hebben met het merk, maar door het werkgeluk van de werknemers te verhogen. Dit draagt niet alleen bij aan het succes van een bedrijf, maar resulteert ook in betere werkprestaties en een afname in het ziekteverzuim. Het projectmanagementbedrijf Asana speelt hier ook slim op in. Zij bieden hun werknemers een budget van 10.000 dollar om te investeren in kantoorartikelen. In een andere blog lieten we al zien dat een goed ingerichte werkvloer onder andere bijdraagt aan een hogere concentratie, betere werksfeer en afname in depressies en vermoeidheid.

Persoonlijke ontwikkeling

Tot slot kan je er als werkgever ook voor kiezen om je werknemers buiten kantoortijden te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. De werknemers van het cloudcommunicatieplatform Twilio krijgen een e-reader cadeau en maandelijks budget van 30 dollar, waarmee zij hun online bibliotheek kunnen uitbreiden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die regelmatig lezen op latere leeftijd tot wel 32% minder last hebben van afname in mentale capaciteiten. De schoenen- en kledingverkoper Zappos gaat nog een stapje verder en biedt heuse life coaching services aan. Salesforce gooit het over de barmhartige boeg. Het softwarebedrijf spoort haar werknemers aan om vrijwilligerswerk te doen. Gedurende die tijd krijgt men wel gewoon doorbetaald. Een soort betaald verlof terwijl je ook iets goeds doet voor de maatschappij dus.

Denk na over jouw bijzondere voorwaarden

Out of the box denken wanneer het aankomt op secundaire voorwaarden heeft dus meerdere voordelen. Niet alleen is het een goede manier om je merk te versterken, maar het kan ook leiden tot betere resultaten, een positievere werksfeer en zelfs een bijdrage leveren aan het leven van werknemers buiten de kantoormuren. Door dat stapje extra te zetten voor je werknemers, krijg je als bedrijf dus ook een hoop terug.

Anderen lezen ook:

mei 20
Tips & Tricks

Behoud en bevorder het teamgevoel bij thuiswerken

zondag 3 mei 2020 Saamhorigheid binnen het team bevorderen is nu lastiger, maar wel heel erg belangrijk. Hoe zorg je dat iedereen betrokken blijft? En hoe doe je dat op afstand? Hier volgen enkele tips.
mei 20
Tips & Tricks

Moedig innovatie aan tijdens een crisis

maandag 4 mei 2020 Leiders die naar voren stappen tijdens de crisis van vandaag lossen de problemen van morgen op door te innoveren.
jun 20
Tips & Tricks

Hoe Weten Wij Wanneer Wij Kunnen Doorstarten?

maandag 8 juni 2020 Landen over de hele wereld versoepelen hun lockdown-maatregelen, heffen beperkingen op en maken plannen om terug te keren naar een ‘nieuw normaal’. We kunnen kijken naar manieren waarop we onze econ

Log in