Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten
0

Hoe weten we wanneer we weer kunnen starten?

8-6-2020 07:46:00 Tekst Tips & Tricks 2 reacties

Landen over de hele wereld versoepelen hun lockdown-maatregelen, heffen beperkingen op en maken plannen om terug te keren naar een ‘nieuw normaal’. We kunnen kijken naar manieren waarop we onze economie en werkvloer weer kunnen heropenen, met learnings vanuit Zuid-Korea en Singapore. Ook kunnen we leren van de plannen die Scandinavische landen, Spanje en Italië maken om werkenden in de komende weken terug te laten keren naar hun werk.

Wij nemen de gevolgen van deze gezondheidscrisis op het BNP onder de loep, doorgronden stapels met data en kijken vooruit naar scenario’s waarin wij de schade tot onze economie en ondernemingen kunnen minimaliseren. Maar het belangrijkste wat we moeten onthouden, is dat deze crisis om mensen draait - om de manier waarop mensen zich gedragen en hoe zij reageren tijdens een crisis.

De vraag die wij onszelf moeten stellen is niet hoe streng lockdown-maatregelen moeten zijn of hoe snel beperkingen opgeheven moeten worden, maar eerder hoe wij individuen kunnen aanmoedigen zich te gedragen naar aanleiding van de beschikbare informatie. Eén van de belangrijkste indicatoren van hoe wij uit deze crisis komen, is de focus op het creëren van een cultuur en omstandigheden waaronder mensen de juiste beslissingen kunnen nemen. In plaats van mensen angst aan te jagen. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol, aangezien 3,3 miljard mensen dagelijks naar hun werklocaties gaan.

Bij gesprekken over de manier waarop wij de economie opnieuw kunnen opstarten moeten we begrijpen dat klanten en werknemers gerustgesteld willen worden. Om dit vertrouwen (weer) op te bouwen, hebben wij data en inzichten nodig, zodat we een sterke, intelligente doorstart kunnen maken. Als een internationale organisatie, die actief is in meer dan 80 landen, kunnen wij het volgende leren van landen die een doorstart maken na getroffen te zijn door het coronavirus:

Testen, onderzoek en technologie zijn essentieel

Technologie maakte het op afstand werken bijna direct mogelijk en zal ook de sleutel tot succes zijn om de maatschappij te heropenen. Data ondersteunt de manier waarop wij op de pandemie reageren en daarnaast dragen applicaties, voor het opsporen van contacten en het maken van zelfdiagnoses, bij aan zelfisolatie. In Singapore gebruikt men een applicatie waarmee contact met besmette mensen wordt opgespoord. Gebruikers nemen vrijwillig deel en delen hiermee hun data. Deze applicatie heeft bewezen dat velen de voorkeur geven aan deze zekerheid en het minimaliseren van gezondheidsrisico’s.

Wijdverspreide beschikbaarheid van tests staat ook voorop. Spanje is één van de zwaarst getroffen landen in Europa. Echter zijn in de afgelopen weken ruim 300.000 werknemers, voor wie op afstand werken geen mogelijkheid was, weer veilig naar hun werk gegaan. Dit werd mogelijk gemaakt door de beschikbaarheid van meer dan een miljoen testkits en het uitdelen van tien miljoen mondkapjes rond stations. We kunnen er ook van uitgaan dat mensen niet terugkeren naar hun werk, als zij denken dat dit een gevaar vormt voor hun eigen gezondheid en die van hun dierbaren.

Communicatie, communicatie, communicatie

Openheid en eerlijkheid zijn essentieel en dat werkt twee kanten op. De beste werkgevers doen regelmatig onderzoek, waarin zij hun medewerkers vragen wat goed werkt voor hen, wat zij van hun werkgever verwachten en hoe werkgevers hen verder kunnen helpen. Andere bedrijven – bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen – vragen hun klanten onder welke omstandigheden zij weer een vlucht zouden boeken.

In Zuid-Korea startte de regering een campagne om inwoners duidelijk te maken dat het uitvoeren van een grootschalig testbeleid de sleutel was tot het inperken van het virus. Zij zetten een callcenter op om mensen op de hoogte te houden, introduceerden een applicatie om zelfdiagnoses en opsporing te ondersteunen en het dragen van gezichtsmaskers in het openbaar werd overal gehanteerd. Heldere communicatie gebaseerd op data en inzichten heeft ongetwijfeld levens gered en het mogelijk gemaakt voor mensen om veilig en vol vertrouwen weer aan het werk te gaan.

We kunnen niet simpelweg een knop omzetten

In de huidige situatie kunnen we niet zomaar omschakelen. Er is geen universele terugkeerdatum voor iedereen. Landen die voorlopen op de curve hanteren een gefaseerd beleid wat betreft gezondheid en inperkingen. Werkgevers moeten een helder en transparant beleid voeren, zodat mensen de reden achter de terugkeer begrijpen. Werknemers die op afstand kunnen werken, blijven zo mogelijk thuiswerken. Gefaseerde diensten zorgen ervoor dat mensen fysiek afstand van elkaar kunnen bewaren. Tussen de diensten door wordt er grondig schoongemaakt en er worden nieuwe beschermingsmiddelen beschikbaar gesteld. Het opnemen van de lichaamstemperatuur en testen op het coronavirus gaat door, zodat het virus getraceerd en ingeperkt kan worden, de angst omtrent onvermijdbare en gecontroleerde uitbraken verminderd wordt en het vertrouwen van werknemers wordt vergroot.

Partnerships en samenwerking doen ertoe

Het heropenen van de economie vereist grootschalige samenwerking en patnerships – zowel openbaar als particulier, internationaal als regionaal. Daarom zijn wij trots op onze samenwerking met de top van het HR-bedrijfsleven en roepen wij werkgevers, vakbonden en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) op om ons te versterken. Wij weten dat dit samenwerkingsmodel zijn vruchten afwerpt. Landen over de hele wereld beginnen verstoringen te minimaliseren, met de collectieve wens om het virus te verslaan. In Zuid-Korea werken openbare en particuliere sectoren snel en efficiënt samen. Zij voegen hun data naadloos samen om nieuwe besmettingsgevallen te identificeren en de verspreiding te beperken, wat resulteert in een verhoogd bewustzijn en sociaal verantwoordelijk gedrag.

Erken dat we terugkeren naar de toekomst, niet het verleden

Nu is het moment om een gedeelde visie van morgen te omarmen. De plotselinge omschakeling, van de manier waarop wij zakendoen, gaat een lange nasleep hebben. Sommige van deze veranderingen komen overeen met wat werknemers al langere tijd willen. Al jarenlang vragen steeds meer mensen om flexibiliteit en om werken op afstand mogelijk te maken. Vertrouwen van beide kanten is essentieel om welzijn, productiviteit en onafhankelijkheid met elkaar in balans te brengen. De werknemers met vitale beroepen die zich voor ons hebben ingezet door deze crises -in ziekenhuizen, supermarkten en distributiecentra- moeten we, ook wanneer de isolatie beëindigd is, blijvend waarderen en belonen.

Werk definieert een groot gedeelte van ons leven als mens. Als wij sterk en veerkrachtig blijven en ons zo positioneren dat we collega’s, klanten en de samenleving helpen, kunnen we allemaal spoedig veilig terugkeren naar ons werk. Hoe dat er in het ‘nieuwe normaal’ ook uit mag komen te zien. Werkgevers moeten deel uitmaken van de oplossing en het welzijn van hun medewerkers op de eerste plaats zetten, waarbij zij levens en levensonderhoud beschermen. Tenslotte zitten we allemaal in hetzelfde schuitje.

  • corona
  • back2work

Anderen lezen ook:

mei 20
Tips & Tricks

Behoud en bevorder het teamgevoel bij thuiswerken

zondag 3 mei 2020 Saamhorigheid binnen het team bevorderen is nu lastiger, maar wel heel erg belangrijk. Hoe zorg je dat iedereen betrokken blijft? En hoe doe je dat op afstand? Hier volgen enkele tips.
mei 20
Tips & Tricks

Moedig innovatie aan tijdens een crisis

maandag 4 mei 2020 Leiders die naar voren stappen tijdens de crisis van vandaag lossen de problemen van morgen op door te innoveren.
apr 20
Tips & Tricks

Online leren in coronatijd: hoe gaat dat bij Manpower?

woensdag 22 april 2020 Dit artikel is officieel verschenen op  studytube.nl
Ook bij Manpower heeft Covid19 voor flink wat opschudding gezorgd. Door deze plots ontstane crisis zit een groot deel van de uitzendkrachten

Log in