Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten
0

Benadruk jouw universele vaardigheden op je cv

6-7-2020 12:28:00 Tekst Op naar een nieuwe baan 2 reacties

De economie verandert in een rap tempo. Sommige sectoren raken medewerkers kwijt en anderen kunnen juist niet genoeg talent aantrekken om aan de vraag te voldoen. Ben je op zoek naar een baan in een andere sector? Benadruk jouw eerder opgedane vaardigheden op je cv. Houd ze in je achterhoofd wanneer je op een baan solliciteert in een snelgroeiende sector, zoals de logistiek of klantenservice.

Kritisch denken

Bedrijven passen zich snel aan om in te spelen op veranderingen in de wereldwijde arbeidsmarkt. Als werknemer kun je de vaardigheden die je in eerdere banen hebt opgedaan toepassen om nieuwe kansen voor jezelf te creëren. Als er geen begane paden zijn, is het essentieel én gunstig om snel te kunnen schakelen en om kritisch te kijken naar de lange termijn gevolgen van beslissingen.

Coördineren en samenwerken

Projectmanagement vaardigheden zullen altijd in trek blijven, net als het vermogen om te schakelen en samen te werken met verschillende mensen, kwaliteiten en teams. Verder is het in iedere werkomgeving van belang dat je je met verschillende projecten tegelijkertijd bezig kunt houden over een langere tijdsperiode. Werkgevers zullen altijd mensen nodig hebben die doelen kunnen stellen, regelmatig de voortgang van projecten controleren, openstaan voor feedback en de bronnen om zich heen optimaal in kunnen zetten.

Timemanagement

Elke werkplek heeft evenveel van dit schaarse goed: tijd. Mensen die tijd en werklast efficiënt op elkaar afstemmen worden overal gewaardeerd. Het effectief reguleren van jouw werklast betekent dat jij niet alleen jouw capaciteiten en de tijdlijn goed begrijpt, maar ook die van jouw collega’s. Je kunt andermans tijd respecteren door een agenda te versturen voor aanvang van een vergadering, door tijdlijnen te bepalen voor projecten en door regelmatig met elkaar te overleggen of het nodig is deze bij te stellen.

Actief luisteren en communiceren

Meer dan de helft (56%) van werkgevers zegt dat zij communicatieve vaardigheden, zowel geschreven als gesproken, het meest waarderen als het aankomt op individuele krachten. Deze vaardigheid wordt op de voet gevolgd door samenwerkingsvaardigheden en probleemoplossend vermogen, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van ManpowerGroup. Daarom is het in elke werkomgeving nuttig om deze vaardigheden te ontwikkelen, want ze worden alleen maar belangrijker in tijden van verandering. 

Tenslotte is de wil en het vermogen om constant te blijven leren en groeien tijdens je loopbaan essentieel om je op de lange termijn te kunnen blijven aanpassen aan een veranderende economie. Deze vaardigheid ligt ten grondslag aan alle eerder opgedane vaardigheden en zorgt ervoor dat jij inzetbaar blijft in de toekomst!

Anderen lezen ook:

feb 17
Op naar een nieuwe baan

Belangrijke factoren als klantenservice medewerker

woensdag 22 februari 2017 Wanneer je bent opgeleid tot administratief medewerker, dan is een baan als klantenservice medewerker geknipt voor jou. We geven je een paar punten om je te helpen beslissen.
feb 17
Op naar een nieuwe baan

Aan het werk in ploegendiensten

woensdag 8 februari 2017 We hebben allemaal een voorkeur voor welke uren we willen werken. Misschien vind je het fijn om in de avonduren of in de nacht te werken.

Log in