Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten
0

Aan de slag met Deniz: Een goed LinkedIn-profiel

21-4-2020 08:20:00 Video Op naar een nieuwe baan 2 reacties

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan is het vaak een goed idee om een LinkedIn-profiel aan te maken. LinkedIn is hèt sociale netwerk waar je zakelijke contacten onderhoudt en je jouw online zichtbaarheid kunt vergroten. Heb jij nog geen LinkedIn-profiel of heb je ‘m al wel, maar wil je deze verbeteren? Dan hebben we hier een paar handige tips voor je!

Val op meteen goede LinkedIn kopregel

Wanneer mensen jouw naam intypen of zoeken naar jouw functietitel, zien ze de kopregel in de zoekresultaten als eerste. Een goede LinkedIn kopregel is daarom heel belangrijk! Het moet mensen verleiden om jouw profiel te bekijken of contact met je op te nemen. Een goede kopregel bestaat uit drie elementen: een duidelijke functietitel, je talent en een persoonlijke touch. Je hebt 120 tekens om te vertellen wie je bent en wat jouw toegevoegde waarde voor een team, organisatie of bedrijf kan zijn. En ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan is het belangrijk om in de LinkedIn kopregel te vermelden dat je beschikbaar bent voor een nieuwe functie.

Werkervaring: houd jouw LinkedIn-profiel up-to-date

Het toevoegen van je werkervaring kun je zien als het delen van je cv (curriculum vitae). Waar heb je gewerkt? Waar werk je nu? Welk takenpakket had/heb je? Op deze manier laat je zien wat jij kunt. LinkedIn vermeld wat je voor het laatst hebt gedaan bovenaan. Dit is ook een goede structuur voor jouw persoonlijke cv. Het verschil tussen jouw cv en jouw LinkedIn-profiel is dat je meer informatie kunt delen. Denk bijvoorbeeld aan een project waar je meer informatie over kwijt wil, recensies van (oude) collega’s en jouw werk gerelateerde interesses. Zo kan iedereen zien wat jij volgt en wanneer jij betrokkenheid toont bij een bericht, door commentaar te geven, het te liken of delen. 

Kies voor een professionele LinkedIn profielfoto

LinkedIn is het grootste sociale zakelijke netwerk voor professionals. Jij wilt toch ook die professionaliteit uitstralen naar de werkgevers, opdrachtgevers en de mensen die je toevoegt aan je netwerk? Het is dus belangrijk dat je een geschikte foto uploadt waarmee je een goede indruk kunt achterlaten. Hoe kies je deze uit? 

  • Een familiefoto is gezellig, maar voor je profielfoto op LinkedIn is het toch beter een foto te kiezen waar je alleen op staat (dus ook geen uitsnede van een foto waar andere mensen op staan) Kies een foto met een rustige achtergrond, de afbeelding is maar klein en zo zorg je dat je beter opvalt.
  • Say cheese, lachen mag! Het nodigt uit en zorgt ervoor dat mensen je sneller zullen benaderen
  • Zorg ervoor dat je foto van goede kwaliteit is

Wil je meer weten over de do’s en dont’s voor je profielfoto? Lees ons blog over dit onderwerp

Voeg vaardigheden toe

Door je vaardigheden aan je LinkedIn-profiel toe te voegen, geef je anderen inzicht in jouw sterkte punten. Benoem hier zowel soft skills als hard skills. Soft skills zijn vaardigheden als communiceren en empathie iets wat je vanuit jezelf goed beheerst, ook wel talenten. Hard skills zijn technische kennis, de vakken op school en bijvoorbeeld de (computer) programma’s die je hebt geleerd. En jouw connecties op LinkedIn kunnen deze vaardigheden onderschrijven. Het vergroot voor jou de kans om ontdekt te worden door een opdrachtgever of recruiter. Hoeveel vaardigheden je moet toevoegen? Kies er tenminste vijf. Zo kom je hoger in de zoekresultaten van LinkedIn. Voor inspiratie kun je altijd even kijken bij mensen die werken in jouw vakgebied om te zien welke vaardigheden zij hebben toegevoegd. Of vraag jouw collega’s en vrienden welke vaardigheden zij bij jou vinden passen.

Schrijf een krachtige LinkedIn samenvatting

De samenvatting verschijnt bovenaan jouw LinkedIn-profiel. In dit stukje omschrijf je jezelf. Schrijf dit stuk vanuit jezelf, het maakt het persoonlijker! En voeg de woorden toe waarop jij gevonden wil worden. Het zal goed zijn om na te denken over de zoekwoorden die passen bij jouw ideale baan, maar overdrijf niet. Maak er een mooi verhaal van en verwerk deze zoekwoorden in die tekst. Bedenk wat je uiteindelijk wil bereiken. Het is fijn dat mensen jouw samenvatting lezen, maar uiteindelijk wil je er iets mee bereiken, toch? Voeg daarom een ‘call-to-action' toe. Denk bijvoorbeeld aan een zin als ’stuur mij een mail’, of ’bel mij’.

Ga je aan de slag met jouw LinkedIn-profiel? Download onze checklist ‘’in 5 stappen een ingevuld LinkedIn-profiel en vink af wat je hebt toegevoegd! 

Anderen lezen ook:

feb 17
Op naar een nieuwe baan

Belangrijke factoren als klantenservice medewerker

woensdag 22 februari 2017 Wanneer je bent opgeleid tot administratief medewerker, dan is een baan als klantenservice medewerker geknipt voor jou. We geven je een paar punten om je te helpen beslissen.
feb 17
Op naar een nieuwe baan

Aan het werk in ploegendiensten

woensdag 8 februari 2017 We hebben allemaal een voorkeur voor welke uren we willen werken. Misschien vind je het fijn om in de avonduren of in de nacht te werken.

Log in