Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten
0

Cafeïneshots op het werk: de voor- en nadelen van koffie

27-12-2017 13:43:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

Nederland is kampioen koffieleut. Met een gemiddelde koffieconsumptie van 2,4 koppen per dag staan we aan de top. Voor de meeste mensen is de dag niet door te komen zonder koffie. Logisch, want ‘een bakkie pleur voorkomt gezeur’. Maar waarom eigenlijk? Wat maakt dat koffie je wakker en alert houdt en wat is de invloed ervan op je hersenen?

Koffie bevat cafeïne, een stofje dat je hersenen stimuleert.

Nog geen drie tot vier minuten na het drinken van je koffie zit er al cafeïne in je bloed. Waarna het volgens de website van het Voedingscentrum een half- tot tweeënhalf uur duurt voordat je de effecten ervaart. Maar over welke effecten hebben we het?

Voordelen koffie

Cafeïne blokkeert adenosine, een stofje in je hersenen waardoor je moe wordt. Gedurende de dag neemt dit stofje in je hersenen toe en word je dus steeds slaperiger. Doordat cafeïne dit stofje blokkeert verhoogt het je energie en verdrijft het je vermoeide gevoel. Dat heeft als logisch gevolg dat je meer alert bent.

Daarnaast, zo blijkt uit onderzoek, ondersteunt cafeïne je geheugen en helpt het je om je aandacht vast te houden. Juist bij eenzijdige handelingen die langere tijd aandacht vereisen helpt cafeïne je om te concentreren.

Nadelige effecten

Koffie kent helaas ook een keerzijde. Te veel cafeïne kan schadelijk zijn. Hoge doseringen cafeïne kunnen nervositeit, irritatie en slapeloosheid veroorzaken, evenals maagklachten, trillende spieren en hartritmestoornissen.

Een dubbele espresso dan maar?

Een gezonde volwassene kan zonder problemen driehonderd tot vierhonderd milligram cafeïne per dag nuttigen. Dat staat gelijk aan vijf tot zes kopjes koffie. Maar het cafeïnegehalte van je welverdiende ‘bakkie’ hangt af van verschillende factoren, zoals het soort koffie, de sterkte en de grootte van je kopje. Een espresso of ristretto (de sterkere, geconcentreerdere variant van espresso) wordt in een mindere hoeveelheid geserveerd dan filterkoffie. Maar als je evenveel espresso als filterkoffie in je mok schenkt, verdubbelt logischerwijs de hoeveelheid cafeïne. Een espresso van 50 milliliter bevat 65 milligram cafeïne en een kop filterkoffie van 125 milliliter 85 milligram.

Dan hoef je als volwassene dus nog geen driedubbele espresso te drinken om je maximale hoeveelheid cafeïne binnen te krijgen. Mocht je nu het idee hebben opgevat om jezelf aan een koffie-infuus te leggen, dan moeten we je teleurstellen. Al die positieve invloeden van cafeïne gelden alleen voor één à twee kopjes koffie op een dag. Meer koffie dan de voorgeschreven hoeveelheid biedt helaas geen extra effect.

Cafeïne geeft misschien het gevoel dat jij lekkerder in je vel zit, maar de stof dopamine laat je ook echt lekkerder in je vel zitten. Lees hier meer over wat men het ‘geluksstofje’ noemt.

  • koffie
  • cafeïne

Log in