Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?

21-11-2017 16:43:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

BlueMonday is volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Goede voornemens zijn mislukt, vakanties zijn ver weg, de dagen zijn donker en ons geld is op. Echter kan het ook zo zijn dat dit gevoel van onvrede langer aanhoudt dan één dag, want volgens hoogleraar klinische psychologie Jan Derksen is er een zogenaamde epidemie van burn-outs onder millennials. Iets wat wordt gestimuleerd door de druk die ze zichzelf opleggen, maar die ook door hun omgeving wordt aangepraat. Wij geven je hieronder tips hoe je een burn-out herkent en voorkomt.

Wat is een burn-out?

Burn-out betekent zoiets als je opgebrand voelen, emotioneel uitgeput of doodmoe zijn. Het is een vorm van stress die je kan ervaren als je onder constante spanning staat door bijvoorbeeld een hoge werkdruk of als je een langere tijd in een negatieve situatie zit. Dit uit zich dan in lichamelijke en geestelijke klachten. Als je deze klachten niet serieus neemt kan dit uitmonden in bijvoorbeeld niet meer uit je bed kunnen komen, hele dagen willen slapen en/of emotionele uitbarstingen.

Symptomen

Net als alle andere (mentale) ziektes kun je een burn-out herkennen aan bepaalde symptomen. In het begin zullen die nog niet zo zichtbaar zijn, maar naarmate je langer klachten ervaart worden ze duidelijker. De symptomen uiten zich lichamelijk in de vorm van vermoeidheid, slapeloosheid, lichamelijke pijnen, verminderde eetlust en een hogere vatbaarheid voor ziektes. Psychische klachten kunnen zicht uiten in een uitgeput gevoel, concentratieproblemen, vermindering in het vermogen om dingen te onthouden en mogelijke depressieve- en angstgevoelens. Naast lichamelijk en psychisch uiten symptomen van een burn-out zich ook in je gedrag. Je presteert minder goed en je sociale contacten veranderen.

Wat kun je doen voor het te laat is?

Er zijn verschillende manieren om met minder stress door het leven te gaan. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan je lichaam en geest. Als jij goed voor jezelf zorgt, dan uit zich dat in een lekker en minder stressvol gevoel. Hierbij speelt je levensstijl een grote rol; slaap voldoende en neem niet te veel hooi op je vork. Wordt het je teveel? Geef dat dan op tijd aan, voordat je door emoties overvallen wordt.

Daarnaast is het goed om voldoende te bewegen. Hardlopen kan je letterlijk het gevoel geven dat je high bent, dit komt door het geluksstofje dopamine dat je lichaam aanmaakt tijdens het bewegen. Ben je niet zo’n fan van hardlopen? Geen probleem, alle soorten sport zorgen ervoor dat jij je gelukkiger voelt.

Hoe helpt de Arbodienst?

Als je thuis komt te zitten met een burn-out, dan wordt er een bedrijfsarts aangesteld om je te helpen met een spoedig herstel. Tijdens het contact met de arts is het van groot belang om goed uit te leggen hoe je je precies voelt en hoelang dit al is. Zo kan de arbo-arts samen met jou een plan opstellen en werken aan je herstel. Want hoe eerder je beter bent, hoe sneller je weer aan het werk kan. Bereid de gesprekken met de dokter altijd goed voor. Zo voorkom je dat je belangrijke zaken vergeet te vertellen. Ook is het slim om dagelijks een dagboekje bij te houden waarin je opschrijft hoe je je die dag voelt en het cijfer dat daar bij past. Zie je een stijgende lijn? Dan ben je op de goede weg. Zit er een dalende lijn in? Blijf hier dan over in gesprek met je arbo-arts en je omgeving.

Concrete tips

Denk je na het lezen van dit artikel dat je een burn-out hebt? Loop er niet langer mee rond en onderneem actie. Dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan weten we maar al te goed. We geven je een paar concrete tips die je op weg helpen naar een gelukkiger en gezonder leven.

Tip1: Accepteer dat je een burn-out hebt
Een spoedig herstel begint bij erkenning van het feit dat je een burn-out hebt. Accepteer dat de symptomen er zijn en dat het je is overkomen. Een burn-out mag je niet onderschatten. Pas als je het erkent kun je de juiste acties ondernemen om weer gezond en gelukkig te worden.

Tip 2: Zorg goed voor jezelf
Het gevoel van stress komt door een stofje in je bloed dat cortisol heet. Hoe meer cortisol je in je bloed hebt, hoe meer stress je ervaart. Dopamine, ook wel het geluksstofje genoemd, is de tegenhanger van cortisol. Je lichaam maakt dopamine aan als je sport, gezond eet, de liefde bedrijft of chocola eet. Het stofje geeft je het gevoel van geluk, onderdrukt pijn en laat je ontspannen.

Tip 3: Rust en reinheid
Kost je werk je energie in plaats van dat het je energie geeft? Bedenk dan welke acties je moet ondernemen om dit te veranderen. Kom je er zelf niet uit? Ga dan in gesprek met je leidinggevende en sta open voor nieuwe mogelijkheden. Zorg er ook voor dat je omgeving netjes en opgeruimd is. In een schone en nette omgeving zul je zien dat het in je hoofd ook rustiger wordt.

Tip 4: Word geen kluizenaar!
Door een burn-out kun je gemakkelijk in een isolement raken en geen behoefte voelen om sociale contacten te onderhouden. Het liefst lig je de hele dag in bed met je eigen gedachten zonder dat je daar ‘mensen mee lastig valt’. Dit moet je niet doen. Door met degene die je liefhebt te delen wat er in je omgaat zorg je voor afleiding en voorkom je dat je in een neerwaartse spiraal raakt. Daarnaast is samen relaxen ook een goede manier om je negatieve gevoel te ontvluchten.

Het stofje dopamine zorgt ervoor dat jij lekkerder in je vel zit. Het geeft een gevoel van geluk en verminderd stress. Lees hier hoe je dopamine aanmaakt en wat het met je doet.

  • burn-out
  • stress
  • tips

Log in