Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Het beoordelingsgesprek: achterhaald?

14-11-2017 15:33:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

Waar vroeger je beoordelingsgesprek alleen plaatsvond met je leidinggevende, wordt het beoordelingsgesprek steeds vaker geïmplementeerd in het bedrijfsproces. Zo kan het gebeuren dat niet je manager je functioneren beoordeelt, maar je directe collega.

Word je contract verlengd en mag je blijven of krijg je misschien promotie of een prestatiebeloning? Het beoordelingsgesprek kan grote gevolgen hebben. In dit gesprek geeft je leidinggevende doorgaans zijn visie op jouw functioneren in de afgelopen periode. Daar komen onder meer inzet, resultaten en de invulling van je positie bij aan bod. Het traditionele beoordelingsgesprek heeft grofweg drie doelen: 

Maar sinds enkele jaren is er steeds meer kritiek op het huidige beoordelingsgesprek. Bedrijven als Microsoft en Deloitte vinden het gesprek achterhaald en schaffen het af. Iedere persoon heeft zijn eigen unieke talent en kwaliteiten die kun je niet langs dezelfde meetlat leggen. Het gesprek schiet zijn doel voorbij, omdat de focus op je tekortkomingen ligt. Dat werkt demotiverend en frustrerend.

Alternatieven voor het beoordelingsgesprek

Alternatieven voor het traditionele beoordelingsgesprek zijn vormen van continue feedback. Zeker binnen bedrijven waar werknemers met een grote zelfstandigheid opereren, wordt er steeds vaker gewerkt zonder manager. Dit zijn vaak bedrijven met een Lean en/of Agile-werkwijze, waarbij de focus ligt op snelheid, effectiviteit en kwaliteit. Het gehele bedrijfsproces staat in het teken van doorlopende (proces)verbetering.

Accountantskantoor KPMG stopte met hun bonusbeleid en koos voor een online waarderingssysteem. Collega’s kunnen elkaar eenvoudig complimenten en feedback geven. Zo kan je elkaar direct online beoordelen.

Spotify kiest voor een andere weg, waarbij het de persoonlijke doelen en prestaties van alle medewerkers inzichtelijk maakt voor het hele bedrijf. Je ziet wie aan welke projecten werkt en wat zijn of haar persoonlijke doelen zijn. Ook kan je tips en feedback geven voor lopende projecten. Zo blijft feedback niet beperkt tot het team of de leidinggevende, maar kan de hele organisatie inbreng geven.

Het gemoderniseerde beoordelingsgesprek

Het grote voordeel van directe feedback via verschillende apps is dat je onmiddellijk inzicht krijgt in eventuele verbeterpunten. Het is laagdrempelig, makkelijk en snel in gebruik. Maar het gebruik van zulke software kan ook doorslaan, waardoor managers en teamleden het persoonlijk contact verliezen. Rutger Steyerberg, directeur van Top Employers Institute, pleit daarom voor een hogere frequentie van het beoordelingsgesprek. Niet één of twee, maar vier keer per jaar met je manager om tafel. Het gebruik van feedback-software kan daarbij een goede aanvulling zijn op het traditionele beoordelingsgesprek, dat in zijn nieuwe vorm met een positievere insteek voornamelijk gaat over de manier waarop jouw unieke kwaliteiten bijdragen aan de bedrijfsdoelen.

Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek?

Het beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek gaan allebei over jouw functioneren, dus wat is dan het verschil? Bij een functioneringsgesprek kunnen jij en je leidinggevende input leveren, bij een beoordelingsgesprek is het contact voornamelijk eenrichtingsverkeer; waarbij je leidinggevende je functioneren analyseert.

Wil je graag een goede voorbereiding op je functioneringsgesprek? In deze video geeft recruiter Rachida je enkele tips.

  • beoordelingsgesprek

Log in