Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Burn-out: de soa van 2017?

29-8-2017 14:44:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

Een epidemie, zo noemt hoogleraar klinische psychologie Jan Derksen de burn-out. In een artikel in de Metro van juli 2017, deelt hij zijn zorgen over de toenemende stroom van millennials naar de psycholoog. Tien jaar geleden was het de soa waar we ons druk om maakten, tegenwoordig overweegt 75% van generatie-y bij een psycholoog aan te kloppen. Tweederde van deze groep hardwerkende professionals heeft dit al gedaan. Voor rust en om zichzelf weer een beetje te vinden. Een trend die wordt gestimuleerd door de druk die ze zichzelf opleggen, maar minstens net zo sterk door hun omgeving wordt aangepraat. Van GGD naar GGZ? Een zorgwekkende trend. Bron: Metro

Wat is er aan de hand?

De belangrijkste redenen kunnen worden samengevat in ‘de druk om te moeten presteren’. En of deze druk nu wordt opgelegd door de professionals zelf, hun omgeving of social media, het heeft ervoor gezorgd dat het aantal burn-outs en andere stressklachten schrikbarend toeneemt. Een kwart van de door Metro ondervraagden is overspannen of heeft op dat moment een burn-out. Een minstens zo’n grote groep vreest er dagelijks voor en geeft hun stressniveau een 8. Dat jij zelf misschien wel een burn-out hebt, is moeilijk te (h)erkennen.

Het ‘probleem’ van de millennial

Laten we vooropstellen dat millennials, de generatie-y, de patatgeneratie, de pampergeneratie, young professionals – of hoe deze groep ook genoemd wordt - de laatste jaren de meest besproken groep op de arbeidsmarkt is. De artikelen over wat er mis zou zijn met deze generatie zijn niet aan te slepen. Het is de ‘pretparkgeneratie’, ze zouden ‘verwend zijn’ en als je zoekt op Google krijg je voornamelijk negatieve zoeksuggesties.

Hoe dan ook: het is de moeite waard om eens te kijken naar wat echt het probleem is, om erachter te komen waar de duurzame oplossing ligt. Een opvoeding kun je tenslotte niet meer veranderen, maar een gezonde, onafhankelijke mindset kan wel gecreëerd worden.

Wat moet er gebeuren?

De lat niet meer zo belachelijk hoog leggen. Meer tevreden zijn met wat je presteert. Weten wanneer een keuze iets toevoegt of juist stress oplevert: het lijkt misschien nu niet zo, maar het valt te leren. Mits je de juiste hulp krijgt. 

Voor veel jonge professionals begint het vooral met rust. Een bezoek aan de psycholoog is voor veel mensen ook precies dat: een moment van rust. Even de druk van de ketel en een mogelijkheid om zicht te krijgen op de chaos die er vanuit de omgeving is ontstaan. Maar duurzaam is het, zoals bij veel intrinsieke problemen, niet. De knop moet om. Niet alleen bij de werknemer, maar ook bij de werkgever.

Vraag maar eens rond hoeveel van je vrienden buiten werktijd om (met enige regelmaat) telefoontjes, appjes of e-mails krijgen van collega’s of hun baas. 47% van de ondervraagden in het onderzoek is voorstander van een verbod op dit soort werkgerelateerde communicatie buiten werktijd. Derksen zelf trekt het nog wat verder.

Hij adviseert terug te gaan naar de Triple 8: 8 uur slapen, 8 uur werken, 8 uur vrije tijd.

De druk die aanstuurt op een burn-out is niet perse een directe, persoonlijk opgelegde prestatiedruk, maar komt minstens zo sterk voort uit de verwachtingen die extern gecreëerd worden. Altijd maar bereikbaar zijn. En we weten allemaal dat dat niet eens vanuit de werksituatie komt: reageer je niet of anders op een whatsapp bericht, dan is er gelijk de zorg dat je boos bent.

Relax, take it easy

Het is makkelijker geschreven dan gedaan, maar desalniettemin: pak je rust. De stap naar een psycholoog kan misschien wel ondervangen worden als je je bewust bent van hetgeen dat je kunt veranderen. Te beginnen met het lezen van het volledige artikel, hier. Erkenning is de eerste stap.

Dopamine is een stofje dat je gelukkig laat voelen. Iets wat zeker kan helpen bij (het tegen gaan van) een burn-out. Wil je weten wat het inhoud? Lees het blog dat we erover schreven.

 

  • millennials
  • burn-out
  • geluksgevoel

Log in