Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten
0

Dopamine: het zit in je en je wilt er meer van

10-5-2017 14:56:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

Je hebt de hele dag gewerkt, komt thuis, gooit je spullen van je af en zakt als een zak aardappelen op de bank. Zodra je zitvlak de bank raakt krijg je trek: je verlangt naar een heerlijke reep chocola of een grote zak chips. Dit gebeurt eigenlijk altijd als je na een lange dag thuiskomt en op de bank ploft. En dat is helemaal niet gek.

Iedere keer als jij iets doet wat je fijn vindt geven je hersenen namelijk een stofje af, genaamd dopamine. Dit wordt ook wel ‘het geluksstofje’ genoemd. Je hersenen doen dit als blijk van beloning om jou steeds dingen te laten doen waar je gelukkig van wordt.

Dopa-watte?

Dopamine is een neurotransmitter en wordt aangemaakt in je hersenen. Het zorgt ervoor dat zenuwen met elkaar communiceren en dat jij je gelukkig voelt. Je hersenen geven dopamine niet constant af, maar alleen wanneer je gedrag vertoont dat volgens je brein een beloning verdient. Dit kunnen dingen zijn zoals het hebben van seks of tot over je oren verliefd zijn. Heb je een tekort aan dopamine? Dan kun je je futloos voelen, kun je je moeilijk (voort)bewegen en heb je kans dat je jouw emoties niet onder controle kunt houden. Het is dus van essentieel belang je dopaminegehalte op peil te houden.

Heb je geen partner waarmee je wilde nachten kunt beleven en ben je momenteel ook niet verliefd? Geen nood, er zijn nog een hoop andere manieren om je dopaminelevel te verhogen. Het aanmaken van dit wonderstofje is helemaal niet zo moeilijk. Wij zetten er nog een paar voor je op een rijtje.

Eet gezond

Ben jij een emotionele eter? Je bent niet de enige. Als je iets eet wat je lekker vindt, belonen je hersenen je door het geluksstofje af te geven. Helaas duurt dit maar even. Door een ongezonde levensstijl wordt er minder dopamine aangemaakt en duurt de afgifte ervan een stuk korter, waardoor je je uiteindelijk ongelukkig voelt. Een vicieuze cirkel waar je moeilijk uitkomt. Gelukkig zijn er manieren om dit om te zetten.

Voedingsmiddelen waardoor je dopamine sterk wordt verhoogd en waardoor je lekkerder in je vel zit zijn bananen, chocolade, bladgroente, broccoli, aardbeien, noten en zaden, vette vis en wortelen. Deze soorten voedsel bevatten allemaal een hoog gehalte aan omega 3, complexe koolhydraten en antioxidanten. Precies hetgeen je nodig hebt om de aanmaak van dopamine te stimuleren. Door gezond te eten krijg je niet alleen meer dopamine, maar het gaat ook een down gevoel tegen. Win-win!

Slaap goed en regelmatig

Lekker slapen en voldoende uren maken in de nacht zorgen ervoor dat je de volgende dag weer fris en fruitig aan je dag begint. Ditzelfde geldt als je werkzaam bent in de nacht. Neem dan voldoende rust voor en na je dienst. Tijdens je slaap verbruik je namelijk heel weinig dopamine waardoor je genoeg over hebt voor de dag die daarop volgt. Daarnaast is het van belang dat je goed uitrust. Gun jezelf een vast ritme door elke dag om dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan. Zorg dat je minstens een uur voor je gaat slapen geen tv of smartphone meer bekijkt of andere felle lichtbronnen om je heen hebt. Hierdoor krijgt je lichaam de mogelijkheid om melatonine aan te maken. Als het donker wordt gebeurt dit automatisch, het zorgt ervoor dat je moe wordt en uiteindelijk in slaap valt. Felle lichtbronnen gaan de aanmaak van melatonine tegen. Een goed boek lezen voor je gaat slapen doet al wonderen!

Mediteer

Even je hoofd leegmaken en de kalmte vinden om verder te gaan met je drukke bestaan. Elke dag mediteren levert je een hoop rust op. Je kan alles beter relativeren, het vermindert stress en het maakt je lichaam rustig. Dit heeft voor het dopaminegehalte een zeer gunstig effect. En een prettige bijkomstigheid: je slaapt er heerlijk door. Je hoeft niet lang te mediteren en het is nog heel simpel. Elke dag tien minuten is voldoende. Je gaat in een rustige ruimte in kleermakerszit zitten en probeert even aan helemaal niets te denken. De gedachten die voorbij komen die mogen er zijn, maar je doet er niets mee. Je zult zien naarmate je dit vaker doet het steeds beter gaat.

Beweeg

Elke dag minimaal 30 minuten bewegen. Of dit nu een stukje fietsen is of een paar kilometer hardlopen, je zult voelen dat je dopaminegehalte de pan uitrijst! Door veel te bewegen verhoog je het calciumgehalte in je bloed, hierdoor wordt de dopamineproductie gestimuleerd en ook het opnemen van dopamine gaat beter. Voordelen en nog eens voordelen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Schaf een activity tracker aan en zorg dat je minimaal 10.000 stappen per dag zet. Of ga eens na het avondeten, in plaats van tv kijken op de bank, een blokje om. Zo kun je je geluk niet op.

Wil jij gelukkiger door het leven en je dopaminegehalte een flinke boost geven? Je weet wat je te doen staat: heb seks, word verliefd, eet gezond, slaap goed en regelmatig, mediteer en beweeg. Je zult merken dat je de hele wereld, inclusief je drukke baan weer aankan.

Heb je een volle dosis dopamine en ben je klaar om een nieuwe werkuitdaging aan te gaan? Daar willen we je graag mee helpen. Bekijk onze vacatures en solliciteer!

  • dopamine
  • geluksgevoel

Anderen lezen ook:

okt 17
Op de werkvloer

Een dag uit het leven van een productiemedewerker

dinsdag 31 oktober 2017 De 23-jarige Robin was pas een maand in dienst bij Bosch toen hij promotie maakte. Wij volgde hem tijdens een werkdag om te zien wat hij nu doet.
apr 17
Op de werkvloer

Een dag uit het leven van een logistiek medewerker

dinsdag 11 april 2017 In korte tijd groeide Vincent van magazijnmedewerker door naar teamleider. We volgde hem tijdens een werkdag om achter de taken van een teamleider in een magazijn te komen.

Log in