Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Een dag uit het leven van een logistiek medewerker

11-4-2017 00:00:00 Tekst Op de werkvloer 2 reacties

In korte tijd was Vincent Wesseling doorgegroeid van magazijnmedewerker naar teamleider bij Distributiecentrum Son (voorheen Van den Anker). Maar wat voor dagelijkse werkzaamheden heeft Vincent eigenlijk als teamleider? We lopen een dag met hem mee:

5.00 uur: “Ik werk zelf in 2 ploegen; de ene week draai ik van 5.00/6.00 uur tot 14.00/15.00 uur, en de week daarop heb ik nachtdienst van 14.00 - 23.00 uur. Deze week werk ik overdag. Dat vind ik persoonlijk fijner dan de nachtdienst, want zo houd ik ook nog tijd over voor voetbal. Ik speel nog in een A-jeugdelftal, en vanwege de nachtdienst kan ik niet elke week trainen. Gelukkig vind ik mijn werk erg leuk!
Zodra mijn dienst begonnen is, overleg ik eerst met de teamleider van de nachtdienst, wat de status is en wat er nog afgemaakt moet worden. Als het nodig is, help ik een handje mee zodat de nachtploeg sneller naar huis kan.”

6.00 uur: “Elke dienst begint met een wave, die ik uit de computer haal. Een wave is een aantal bestellingen, of orders, dat tegelijk wordt vrijgegeven om te picken. Een bestellijst dus, aan de hand van een zone bijvoorbeeld. Als teamleider is het mijn taak om ervoor te zorgen dat de juiste soort pallets klaar worden gezet, daar waar de dozen of zakken van de distributieband afrollen. Ik geef dus bij de heftruck-orderpickers aan bij welke gang van de distributielijn de europallet of de blokpallet uit moet komen. Heel fijn, want zo hoeft niemand de pallets te tillen en kunnen we ze zo naar ons toe trekken.”

7.00 uur: “De gang waar ik het net over had, is gekoppeld aan de sorter, een grote sorteermachine. Deze machine verwerkt bestellingen met pakketten, zakken en dozen. Voordat deze verwerkt kunnen worden, moeten deze gepickt worden. Het komt natuurlijk wel eens voor dat dozen hoog in een schap liggen en dat de pickers er niet bij kunnen. Om ervoor te zorgen dat de orderpickers door kunnen werken, regel ik dat er dan een reachtrucker komt. Ook houd ik de voorraad bij en vul ik deze aan als er iets (bijna) op is. Dit doe ik door een bestellijst in te leveren bij de afdeling Inbound.”

8.00 uur: “Om het uur komt er een nieuwe wave. Het blijft dus zaak om goed op te letten welke stickers je op welke dozen plakt. Hiervoor gebruik ik een handscanner. Aan de hand van de codesticker levert de sorteermachine een doos op een bepaald punt van de band af. Zo komt elke doos op de juiste pallet terecht.”

9.00 uur: “Iedereen is in totaal 9 uur aanwezig op het werk. Je mag hier zelf bepalen hoe je je pauze neemt: één keer een uur, twee keer een half uur of drie keer 20 minuten. Ik vind twee keer een half uur fijn, zeker nu het mooier weer wordt. Dan loop ik ‘s middags wel eens een rondje buiten op het terrein. Ik neem meestal zelf mijn lunch mee, maar je kan hier ook blikjes frisdrank, koffie en bijvoorbeeld worstenbroodjes en andere snacks kopen.”

10.00 uur: “Tijd om de CMR op te gooien, dat betekent dat ik de lijsten voor de chauffeurs ga controleren. Als deze compleet zijn kan er geladen en gereden worden. De spullen in ons magazijn zijn voornamelijk bestemd voor de land- en tuinbouw. Denk bijvoorbeeld aan onkruidbestrijdingsmiddelen of verdelgers. Nu het weer lente is, merk je echt dat er weer meer van deze producten besteld worden, het is een stuk drukker dan eerst.”

11.00 uur: “Er gaat wel eens iets mis. Dan komt er bijvoorbeeld een zak voorbij op de transportband die gescheurd is. Een beschadigd item kunnen we niet leveren aan de klant, dus boek ik via het voorraadsysteem af. Deze breukenmelding lever ik dan in bij Inbound. Het lijkt er misschien op dat wij de hele dag zwaar werk doen, maar dat valt best mee. De transportbanden zijn zo ingeregeld dat alle spullen op handhoogte naar je toekomen zodat we ze alleen hoeven te verschuiven. Alle enkele zakken of dozen wegen maximaal 25 kilo. Zwaar werk of niet, alles gebeurt even veilig: we dragen allemaal veiligheidsschoenen met stalen neuzen en hebben we handschoenen.”

12.00 uur: “Als er ‘s ochtends langzaam gewerkt wordt, moet de nachtploeg langer doorwerken. De nachtploeg maakt namelijk af wat de dagploeg heeft laten liggen. Als teamleider check ik steeds of we op schema liggen, zodat de nachtploeg ons werk niet hoeft af te maken. Ik werd al heel snel teamleider hier. Ik weet nog dat ik hier voor het eerst kwam en dat ik erg enthousiast was. Ik leerde snel en draaide al gauw op meerdere afdelingen mee. Voor ik het wist, werd ik gevraagd om in te vallen als teamleider. Dat ging zo goed dat ik sindsdien dus teamleider ben. En het gaat nog steeds goed! Alles wat op een dag af moet zijn, is ook altijd wel af.”

13.00 uur: “Mijn dienst zit er bijna op. Zodra de teamleider van de nachtdienst arriveert, nemen we de dagdienst samen door en help ik nog mee alles af te maken. Ik werk met een leuke club mensen. Met iedereen kan ik overweg en het lijkt of ik sommige mensen al veel langer ken. Tijdens de pauzes bespreken we wat we in ons weekend hebben gedaan, en met één van de collega’s vul ik de voetbaltoto in. Van de groep waarmee ik bij Imperial begonnen ben, heb ik het tot nu toe het verst geschopt. Daar ben ik best trots op!”

14.00 uur: “De nachtdienstploeg begint. Als de dagwave nog niet klaar is, blijf ik net zo lang tot deze helemaal afgehandeld is. Ik vind het fijn om hier zelf bij te zijn, en zo kom ik ook aan mijn overuren. Het is geen verplichting om over te werken of om te blijven tot het eind van de dagwaves, maar als mijn waves afgerond zijn, ga ik met een goed gevoel naar huis. 

Mijn leukste dag bij Imperial tot nu toe, was een dag tijdens mijn inleerproces. Onze magazijnhal was toen nog vrijwel leeg, waardoor het aan de sorter nog niet zo druk was. Ik heb die dag bijna alles gedaan wat je in een magazijn kan doen en dat was superleuk! Zakken ophalen, labellen, picken, spullen op locatie zetten, lekker op een EPT-pompwagen rijden, laden en lossen, aftekenen… Ik heb die dag veel geleerd en denk er nog steeds met veel plezier aan terug.”

“Nu ik teamleider ben denk ik alvast verder over mijn volgende doel: ik zou graag mijn hef- en reachtruckcertificaat willen behalen en gelukkig kan dat hier ook. Het is alleen nog even kijken wanneer ik dan een paar dagen achter elkaar gemist kan worden. Maar dat komt vast goed. Met die certificaten kan ik nóg meer taken zelf oppakken, en ja, het hoort er ook bij hè; als teamleider het goede voorbeeld geven. 

Wat ik hier nog meer zou willen doen? Een dagje meedraaien met de afdeling Inbound. Eens kijken hoe het er aan de kantoorkant van het logistieke proces aan toegaat.”

Aan de ontvangst van een bestelling gaat een heel logistiek proces vooraf. Orderpickers, heftruckers, inkopers, beladers en vrachtwagenchauffeurs zorgen er samen voor dat orders correct en zo snel mogelijk op de juiste plek terechtkomen. Vincent is het levende bewijs van de mogelijkheden die je hebt als je aan de slag gaat als magazijnmedewerker. Enthousiaste logistiek medewerkers met teamspirit maken echt het verschil.

Heb jij net als Vincent interesse in het behalen van je reach- of hefruckcertificaat om je kansen in de logistieke sector te vergroten? Meld je aan voor de Manpower Logistics Academy.

  • teamleider
  • logistiek
  • magazijnmedewerker
  • heftruckcertificaat
  • manpower logistics academy
  • werkzaamheden

Log in