1. Welke maatregelen neemt ManpowerGroup in verband met het coronavirus?
Wij nemen verschillende maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Hier geven we de belangrijkste acties weer:
- Wij hebben een continuïteitsplan in werking gesteld, in aanvulling op de RIVM-richtlijnen;
- De richtlijnen uit dit plan delen we met klanten en onze eigen en flexibele medewerkers (uitzendkrachten, gedetacheerden en zzp’ers);
- Doel van dit plan is het beperken van besmetting op onsite-, klant- en eigen locaties;
- In het plan staat opgenomen dat bij een (vermoedelijke) besmetting van onze flexmedewerker zij dit direct melden bij de huisarts, bij de opdrachtgever en bij ons;
- Wij hebben een centraal crisisteam ingericht dat dagelijks met elkaar afstemt welke (aanvullende) maatregelen genomen moeten worden;
- Onze flexibele en eigen medewerkers beperken zo veel als mogelijk fysiek contact (geen handen schudden of kussen geven);
- We hebben veelgestelde vragen & antwoorden opgesteld en werken deze regelmatig bij op deze website.
2. Wat kan ik zelf doen?
Het belangrijkste dat je kunt doen om het risico op besmetting te voorkomen, is zorgen voor een goede hygiëne:
- Was je handen regelmatig;
- Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
- Gebruik papieren zakdoekjes.
We vragen je om -als extra voorzorgsmaatregel- fysiek contact te vermijden (geen handen schudden of kussen geven).
3. Moet ik gewoon naar mijn werk komen?
Wij volgen hiervoor de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Bespreek jouw situatie met jouw Manpower-contactpersoon. Kijk op de website van de rijksoverheid voor de laatste updates.
4. Ik heb gezondheidsklachten, wat moet ik doen?
Bij gezondheidsklachten geldt het protocol zoals dat door het RIVM is afgegeven. Het is je eigen verantwoordelijkheid om passende acties te ondernemen. Mocht er na onderzoek sprake zijn van het virus: stel direct -telefonisch- de opdrachtgever waar je werkt op de hoogte en informeer -telefonisch- jouw Manpower-contactpersoon.
Manpower en de organisatie waar je werkt bespreken samen de vervolgstappen.
5. Mag ik thuis werken?
De organisatie waar je werkt bepaalt welke maatregelen zij nemen. Volg deze maatregelen altijd op. Is de ‘thuiswerk-maatregel niet gesteld? Bespreek dan wat de mogelijkheden zijn met jouw opdrachtgever.
6. Ik word preventief -om eventuele besmetting te voorkomen- naar huis gestuurd op mijn werk. Wat moet ik nu doen?
Neem zo snel mogelijk contact op met jouw Manpower-contactpersoon of met de vestiging. We vertellen je dan meer. Je hoeft je niet ziek te melden.
7. Ik heb milde klachten (verkoudheid, hoesten of koorts). Moet ik nu thuis blijven?
- Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, doe dat dan. Overleg het met je opdrachtgever en meld het bij je Manpower-contactpersoon.
- Kun je niet thuis werken, bespreek dit dan met jouw Manpower-contactpersoon om samen te kijken naar een oplossing.
Dit advies is gebaseerd op de
richtlijnen van het RIVM en de
maatregelen van de overheid.
8. Ik kan niet naar mijn werk komen omdat ik mijn kind/kinderen moet opvangen vanwege het sluiten van de scholen. Wat moet ik nu doen?
- Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, doe dat dan. Overleg het met je opdrachtgever en meld het bij je Manpower-contactpersoon.
- Kun je niet thuis werken, maar moet je – vanwege het sluiten van de school van je kinderen – wel thuis blijven, bespreek dit dan met jouw Manpower-contactpersoon om samen te kijken naar een oplossing.
Dit advies is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de maatregelen van de overheid.
9. Wordt mijn salaris doorbetaald als ik thuis zit?
Dit is onder andere afhankelijk van je contractsvorm en de afspraken die wij hebben gemaakt met jouw opdrachtgever. Neem hiervoor contact op met jouw Manpower-contactpersoon.
10. Ik werk door de Corona situatie vanuit huis. Moet ik mijn reiskostenvergoeding met terugwerkende kracht terugbetalen?
De reiskostenvergoeding die je al ontvangen hebt, hoef je niet terug te betalen. Mogelijk wordt de standaard reiskostenvergoeding wel stopgezet als de situatie langer duurt. We zullen je daarover uiteraard informeren.
11. Ik heb niets meer van mijn opdrachtgever gehoord en zij zijn niet te bereiken. Wat nu?
Neem contact op met jouw Manpower contactpersoon. Zij kunnen je meer vertellen over de situatie bij jouw opdrachtgever.
12. Als er de komende tijd geen werk meer is bij mijn opdrachtgever, helpt Manpower mij dan iets anders te vinden?
Uiteraard kijken we graag met je naar de mogelijkheden ergens anders. Neem hiervoor contact op met jouw Manpower contactpersoon of bekijk de urgente Manpower vacatures op ‘Werken voor Nederland’
13. Wanneer heb ik recht op een WW-uitkering?
Dat hangt af van een aantal specifieke, persoonsgebonden zaken. Neem contact op met het UWV of bezoek hun website
14. Ik maak extra kosten door thuiswerken en heb bijvoorbeeld een scherm moeten aankopen. Wordt dit vergoed?
Bespreek dit met jouw Manpower contactpersoon.
15. Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht?
Neem contact op met jouw Manpower-contactpersoon.