Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

De markt in beeld

#137 De markt in beeld
door Suzanne van der Eerden
15 maart 2018
3 minuten
Versie 1 - 15 maart 2018

Als hogeropgeleide millennial ben je volop in beweging. Om je heen starten leeftijdsgenoten hun eigen business, maken een carrièreswitch of vinden die droombaan. Geluk? Zeker niet. Het is hard werken en vooral: slim werken. Maak jij voldoende gebruik van de kennis die er om je heen beschikbaar is? Weet jij wat jouw positie op de arbeidsmarkt is? Welke kansen liggen er voor jou op de huidige markt en welke kansen moeten we samen creëren? Het antwoord is dichterbij dan je denkt.

Dit artikel is het eerste uit een reeks van drie artikelen, waarin we aandacht besteden aan de mogelijkheden die een uitzendbureau biedt voor hogeropgeleiden.

De markt in cijfers

De werkloosheid daalt in rap tempo. Nieuwszenders openen met positieve berichten, het aantal werklozen is zelfs het laagst sinds 2008. Het is een trend die overal voelbaar is, onder zowel hoger- als lageropgeleiden. Neem bijvoorbeeld de financiële sector: ondanks dat de markt daar krimpt, stijgt het aantal vacatures voor hogeropgeleiden. Waren er in 2013 nog 19.000 vacatures, vorig jaar waren dat er al 26.000. Een nog sterkere groei is te zien in de ICT. Door de automatisering en robotisering die gaande is, zien we weliswaar banen wegvallen; er komen bijna net zoveel banen voor terug. 65% van de banen die in 2030 uitgevoerd moeten worden, bestaat nu nog niet eens.

LinkedIn onderzocht wereldwijd wat dit jaar de meest gezochte profielen en vakgebieden met het grootste aanbod zijn en formuleerde een top 15. Het is een mix van specifieke profielen en brede vakgebieden, internationaal bekeken. Wereldwijd wordt de top vijf gevormd door Sales, Operationele zaken, Ingenieurs, It en Business Development.

Sterke, aanhoudende stijging in online vacatures

In Nederland zien we, kijkend naar de meer medior rollen (3-5 jaar ervaring) en senior rollen (5-10 jaar en 10+), vooral in de Randstad de werkgelegenheid enorm toenemen, op verschillende niveaus. Voor MBO-ers geldt een verdubbeling van online vacatures over de afgelopen twee jaar tijd: van 6.000 in Q4 van 2015 naar 12.000 in het derde kwartaal van 2017. Bij de hogeropgeleiden zien we hogere aantallen, maar een minder snelle stijging: van 12.000 naar 15.000. (Bron: Jobdigger, december 2017). Genoeg vraag naar goed personeel, maar komt het aanbod ook mee?

De rollen zijn omgedraaid

Het antwoord op die vraag blijkt moeilijker dan gedacht. Verschillende recruitment agencies hebben steeds meer moeite het juiste talent aan hun opdrachtgevers te binden. De talenten vinden is zeker het probleem niet meer, maar hen laten solliciteren is een heel ander verhaal. Alle verleidingstechnieken worden uit de kast gehaald, waarbij er één ontzettend belangrijk is. Één waar de recruiter een beperkte invloed kan hebben, en een daadwerkelijke werkgever des te meer: employer branding. Intermediar maakte ook dit jaar een lijst met de 50 beste werkgevers en misschien tegen verwachtingen in zijn dat niet de kleine, gezellige, hechte bedrijven. Grote corporates als Shell en KLM snappen het.

Het belang van je persoonlijkheid

Recruitment consultants in Werving & Selectie beseffen maar al te goed dat ze een stap verder moeten gaan. Om exact die reden wordt er anno 2018 steeds meer aandacht besteed aan zogenaamde ‘pull-factoren’: de redenen na primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden om ergens te gaan én blijven werken. Een recruiter maakt geen match op basis van cv, maar op basis van soft skills, persoonlijke interesses en karakter. Met andere woorden: je mag als hogeropgeleide je wishlist bijstellen en focus verleggen van je taken naar je team en van je werkzaamheden naar je wensen. Wat wil je nu écht in een baan? Er zijn banen genoeg, maar weinig zijn echt voor jou. Een recruiter helpt jou en een werkgever bij het maken van die match. Want weten wat je wilt is een eerste stap in het vinden van een droombaan, wat je positie op de arbeidsmarkt ook is.

De namen van de professionals in dit artikel zijn gefingeerd, omdat het wat ongemakkelijk zou zijn als hun werkgever er zo achter komt dat ze op zoek zijn naar een baan. De functies die zij uitvoeren zijn wel echt.

In de huidige arbeidsmarkt zijn de rollen omgedraaid.jpg

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#137 De markt in beeld
door Suzanne van der Eerden
15 maart 2018
3 minuten
Versie 1 - 15 maart 2018

Anderen lezen ook deze artikelen

  • Wat mag je verwachten van een werving & selectie consultant? 

    Wat mag je verwachten van een werving & selectie consultant? 

    27-03-2018

    Persoonlijke begeleiding en sterke betrokkenheid van een professional kan je helpen jou aan de juiste werkgever te koppelen. Een van die manieren is door Werving & Selectie, waarbij een consultant zich voor jou en klanten inzet om de juiste match te maken. Werkenden Fabian, Roel en Wendy vertellen hun verhaal. Lees meer

  •  Op deze manier pak jij de kansen op de huidige markt 

     Op deze manier pak jij de kansen op de huidige markt 

    15-03-2018

    Als hogeropgeleide millennial ben je volop in beweging. Maak jij voldoende gebruik van de kennis die er om je heen beschikbaar is? Weet jij wat jouw positie op de arbeidsmarkt is? Welke kansen liggen er voor jou op de huidige markt en welke kansen moeten we samen creëren? Het antwoord is dichterbij dan je denkt. Lees meer

Zoek en vind de baan die bij je past!