Hoe meld je je ziek op je werk?

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Hoe meld je je ziek op je werk?

#126 Hoe meld je je ziek op je werk?
door Suzanne van der Eerden
25 oktober 2017
3 minuten
Versie 1 - 25 oktober 2017

De ‘r’ zit weer in de maand, en dat betekent voor veel mensen griep of andere algehele malaise. Volgens het CBS zijn vrouwelijke werknemers langer en vaker ziek dan hun leeftijdsgenoten van het andere geslacht. Toegegeven, in sommige gevallen volgde de ziekmelding na zaken waar alleen vrouwen last van kunnen hebben, zoals zwangerschapsproblemen. Hoewel een keer ziek zijn helemaal niet erg is - voornamelijk vervelend voor jezelf - is het wel van belang dat je dit op de juiste manier doorgeeft en afhandelt. Je niet ziek (en beter) melden kán namelijk vervelende gevolgen hebben. Waar moet je op letten en wat kun je verwachten als je als werknemer ziek thuis zit?

Veel maatregelen en formaliteiten spreken voor zich, maar toch besteden we er aandacht aan. Al is het alleen maar om zeker te weten dat je goed zit. Regel nummer één? Altijd eerst je baas even bellen.

‘Suzanne is ziek en blijft vandaag thuis’

Als dertigplusser werk je waarschijnlijk lang genoeg om te weten dat je je ouders niet meer hoeft te laten bellen, maar als nieuwbakken lid van de arbeidsmarkt kun je nog wel eens twijfelen: ben je wel ziek genoeg, moet je bellen, appen of mailen? Ons advies: wees zo direct mogelijk! Een kort telefoontje om je baas of leidinggevende te laten weten dat de curry met kip van de toko op de hoek dit keer niet zo goed is gevallen, is voldoende. Verschrikkelijke (ranzige) details mag je overigens ook weglaten: een werkgever mag er officieel niet eens naar vragen - hoe sympathiek bedoeld dan ook. Je werkgever moet erop vertrouwen dat jij zelf het beste weet wat je wel en niet aankunt. Van keelontsteking tot voedselvergiftiging; jij bepaalt of je ziek thuis zit.

Niet ziek, wel vakantie!

Denk je nog wel thuis te kunnen werken? Geef dat dan ook even door. Sommige bedrijven hebben als incentive dat je een x aantal extra vrije dagen krijgt als je een jaar niet ziek bent geweest. Een mooie manier om het aantal ziekmeldingen terug te dringen door werknemers te stimuleren toch te werken - als het even kan.

Hallo, met de arbo-arts

Waar het bij de wat kleinere bedrijven vaak voldoende is om je directe leidinggevende op de hoogte te stellen, wordt het bij veel grote bedrijven en instanties uitgebreider aangepakt. Zo ook bij ManpowerGroup. Nadat je leidinggevende je heeft ziekgemeld in het systeem, volgt vaak al binnen een uur of twee een telefoontje van de arbo-arts. Deze belt om te vragen hoe het met je gaat en houdt contact met je gedurende je ziekteverzuim. Deze vinger aan de pols maakt het voor een werkgever inzichtelijker en helpt in te schatten wanneer jij weer aan het werk kunt. Voor veel werkgevers is dit belangrijk, omdat doorbetaling bij ziekte niet altijd volledig door een werkgever gedragen wordt. Om de financiële steun hiervoor te kunnen verantwoorden, zijn officiële instanties nodig.

Mocht het niet om fysieke, maar meer mentale problemen gaan, dan zul je ook te maken krijgen met de arbo-arts. Dit is ook om zicht te houden op je herstel en de terugkeer naar de werkvloer succesvol te laten verlopen.

Hoe gaat het met je?

Fun fact: een arbo-arts zal altijd vragen hoe het met je gaat. Antwoord op deze vraag moet hem of haar voldoende informatie geven voor een terugkoppeling naar jouw baas. Wat een arbo-arts niet mag doen, is - net als je baas - vragen waar je last van hebt. Nu weet de persoon in kwestie dit natuurlijk ook, maar mocht je twijfelen over zijn of haar vragen, benoem dit ook gerust. Nogmaals: je bent zelf als beste in staat om te oordelen of werk wel of niet een succes gaat worden.

Mocht je geen bezwaar zien in het delen van je kwaal, dan ben je absoluut vrij om het te vertellen. Dit mag ook dan nog steeds niet worden vastgelegd in een dossier.

Wat meld je wel?

Naast wat je niet hoeft te vertellen, is er ook een aantal zaken dat voor de afhandeling wel even genoteerd moet worden. Het gaat dan om:

  • je telefoonnummer en het adres waar je tijdens je ziekteverzuim verblijft.;
  • hoe lang je ongeveer ziek denkt te zijn (is het bijvoorbeeld een griep of moet je geopereerd worden: een wezenlijk verschil);
  • wat er werkgerelateerd op de planning staat en lopende zaken die moeten worden overgenomen;
  • of je onder een zogenoemde 'vangnetbepaling valt', bijvoorbeeld omdat je orgaandonor bent. Ook dat hoef je niet letterlijk te benoemen, het gaat puur om het vermelden van ‘de vangnetbepaling’;
  • of je ziek bent vanwege een ongeluk op het werk, of dat je ziek bent vanwege een ongeluk waar een derde partij bij betrokken is: dit in verband met het mogelijk verhalen van kosten.

Vergeet vooral ook niet om je weer beter te melden! Dit om misverstanden te voorkomen.
In veel gevallen ben je als werknemer uitstekend beschermd bij ziekte: je hoeft niets dan formaliteiten te beantwoorden. Omdat hierbij een groot vertrouwen vanuit de werkgever komt kijken, is het belangrijk dat je dit niet schendt. Want hoewel een werkgever niet mag vragen wat je hebt, mag een werkgever je wel gewoon ontslaan (of je contract niet verlengen) als je je onterecht ziek meldt en hierover liegt. Zoals de werknemer van de Albert Heijn, die dacht even een dagje te spijbelen om met mama te gaan winkelen. Maar je weet wel beter dan dat, toch?

Wat moet je wel en niet doen als je je ziek meldt op je werk - social media.png
Wat moet je wel en niet doen als je je ziek meldt op je werk.png

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#126 Hoe meld je je ziek op je werk?
door Suzanne van der Eerden
25 oktober 2017
3 minuten
Versie 1 - 25 oktober 2017

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!