Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

3 creatieve oplossingen om uw wervingsvraag op te lossen

#009 Creatieve wervingsoplossingen
door Laureen Tilmans
06 december 2017
3 minuten
Versie 1 - 06 december 2017

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en geschikte kandidaten zijn vrijwel niet meer te vinden. Werkgevers zullen het werven van nieuwe kandidaten dus op een andere manier moeten aanpakken om ervoor te zorgen dat schaars talent voor hun organisatie kiest, in plaats van voor de concurrent.

Dit zijn drie creatieve oplossingen die uw organisatie kan toepassen.

1. Gebruik data voor de werving van schaarse profielen

Arbeidsmarktcommunicatie is het meest fundamentele onderdeel van het wervingsproces. Hoe u met potentiële kandidaten communiceert kan bepalend zijn voor de aantrekkingskracht die u als organisatie op nieuw personeel heeft. Voordat dit succesvol kan zijn, moet u eerst weten wat uw doelgroep écht belangrijk vindt. Daarvoor zal u slim gebruik moeten maken van data.

Soms is het nodig om terug te gaan naar de tekentafel: de ‘pull-factoren’ voor uw doelgroep kunnen heel anders zijn dan u had verwacht. Zo kan het zomaar zijn dat salaris voor een kandidaat veel minder belangrijk is dan de werksfeer bij uw organisatie. Daar kunt u in uw communicatie op inspelen. Daarnaast is het in een schaarse arbeidsmarkt de uitdaging om een zo’n groot mogelijke populatie te bereiken en ervoor te zorgen dat kandidaten u kunnen vinden. Het verschil zit hem hier in de details: misschien past de term ‘magazijnmedewerker’ wel veel beter in de vacaturetekst dan ‘vulploegmedewerker’.

Top-pullfactoren

Top pullfactoren voor kandidaten in financiële sector 

Naast een goed salaris en een vast contract zijn er andere voorwaarden waar u als werkgever rekening mee moet houden om het meeste uit deze krappe arbeidsmarkt te halen. Denk hierbij aan een fijne werksfeer, maar ook aan oprechte aandacht, werken-in-shifts en als werkgever de kosten dragen voor bijvoorbeeld veilig schoeisel voor in een magazijn.

2. Kijk voorbij de voor de hand liggende doelgroepen

Er speelt meer in deze krappe arbeidsmarkt dan het overbieden van de concurrent in salaris én secundaire arbeidsvoorwaarden. “We hebben in de meest schaarse sectoren namelijk last van vergrijzing” zegt Marisan van Vught, senior sales consultant bij Manpower Nederland. “Daarnaast heeft de jongere generatie een hele andere set normen en waarden, waardoor het voor veel werkgevers lastig is hen dusdanig bij het bedrijf te betrekken dat zij er ook blijven”.

Het is juist in deze interne dynamiek waar voor werkgevers kansen liggen. Ook bij technisch of fysiek werk kunt u uit de 50-plus of vrouwelijke doelgroep absoluut personeel halen. Juist de 50-plussers in uw organisatie zijn waardevol en kunnen de stabiliteit bieden waar u als werkgever naar op zoek bent. Wat deze doelgroep voor uw organisatie kan leveren is vele malen groter dan wat het kost om hen op te leiden in de laatste technologische ontwikkelingen.

3. Vergeet uw concurrent niet

Uiteraard zijn uw ogen op de concurrent gericht: zodra er een beschikbare kandidaat op de arbeidsmarkt komt zullen ook zij proberen deze kandidaat naar zich toe te trekken. Toch is het ook om andere redenen goed om de concurrent in de gaten te houden. Zo kan er zomaar iemand werken die eigenlijk wel klaar is voor een volgende stap in zijn of haar carrière; latent werkzoekenden noemen we deze talenten. Bij deze groep liggen een heleboel kansen om schaarse profielen naar uw organisatie toe te trekken.

We zien langzaam maar zeker dat het uitwisselen van talent steeds minder een kwestie van concurrentie is, maar dat werkgevers dit fenomeen omarmen. Als er een personeelslid niet langer in uw organisatie kan blijven werken, heeft een ander bedrijf misschien wél iets aan dat talent. Vice versa geldt dit uiteraard ook voor u en de talenten bij uw concurrent. Uiteindelijk beweegt u namelijk beiden op dezelfde schaarse arbeidsmarkt. Werkgevers staan samen veel sterker dan alleen.

Meer weten over creatieve oplossingen bij personeelstekort?

Neem contact met ons op! Onze consultants denken graag vrijblijvend met u mee over een personeelsoplossing op maat in uw organisatie. Leest u liever eerst wat meer informatie? Neem dan een kijkje op de pagina’s over onze diensten en oplossingen!

Kom in contact

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#009 Creatieve wervingsoplossingen
door Laureen Tilmans
06 december 2017
3 minuten
Versie 1 - 06 december 2017

Anderen lezen ook deze artikelen