Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Gig Economy: wat betekent het voor u

#007 Verantwoordelijkheid in de Gig Economy
door Laureen Tilmans
15 november 2017
5 minuten
Versie 1 - 15 november 2017

Met bedrijven als Uber, Deliveroo en Freelance.nl is tijdelijk werk steeds meer ‘heel gewoon’ en worden individuele arbeidskrachten steeds vaker voor kortlopende, specifieke projecten ingehuurd. Maar wie is eigenlijk verantwoordelijk voor deze tijdelijke krachten? Het is hoog tijd voor werkgevers om de verantwoordelijkheid te nemen en (toekomstige) werknemers te ontmoeten daar waar zij al zijn.

De standaard maandag-tot-vrijdag, 9-tot-5, werkweek verandert drastisch. Niet iedereen kiest meer voor fulltime werk, of dat nu als werknemer of als werkgever is. De grootste groei in banen in de laatste 10-15 jaar komt dan ook voor in de niet-traditionele, alternatieve, vormen van werk. In de krantenkoppen noemen ze het ook wel de ‘uberization of work’: waar mensen hun carrière uit meerdere tijdelijke opdrachten opbouwen. Welkom in de gig economy.

Wat is de Gig Economy?
De gig economy is een economie waar een inkomen wordt verdiend met een alternatieve manier van werk: tijdelijk werk, kortlopende projecten en specifieke opdrachten (ook wel ‘gigs’) zijn hier de norm. Bijvoorbeeld zoals de chauffeurs bij Uber of de bezorgers die bij Deliveroo werken.

De opkomst van #NextGen werk

Het tijdelijke werk dat zo typerend is voor de gig economy komt op veel verschillende manieren voor. Bij ManpowerGroup scharen we deze vormen van werk onder de noemer NextGen. Denk bij NextGen werk bijvoorbeeld aan part-time werk, tijdelijke contracten, en freelance opdrachten, maar ook aan vormen als ‘on-demand online’, en platform werk.

We zien de opkomst van deze alternatieve modellen niet voor niets: ze bieden simpelweg meer keuze en flexibiliteit. Paradoxaal genoeg is dat precies waardoor mensen beter kunnen inspelen op de onvoorspelbare toekomst. In NextGen work gaat het namelijk om het inzetten van talent. Dat betekent dat organisaties juist alleen die vaardigheden in kunnen zetten die op dat specifieke moment relevant zijn voor het project of de organisatie als geheel. Dit betekent ook dat werknemers altijd in hun kracht staan omdat zij hun unieke talent constant kunnen toepassen.

Feiten & Cijfers over de Gig Economy

Als u zich afvraagt hoe haalbaar het is om NextGen werk te introduceren in uw organisatie, neem dan een kijkje in het onderzoek van onze collega’s uit Amerika.

  • 90% van de NextGen werkers vinden deze alternatieve vorm een plezierige manier van werken en wil op deze manier blijven werken.
  • Maar liefst 87% van de ondervraagden, waaronder een grote groep fulltime medewerkers, overweegt om in de toekomst meer NextGen werk te doen.
  • Opvallend is dat vooral de opkomende markten, bijvoorbeeld in Mexico en India, openstaan voor NextGen werk. Daar overweegt meer dan 95% van de werknemers om in deze alternatieve vorm te werken.
  • In Nederland zijn we iets voorzichter: ‘slechts’ 75% van de ondervraagden overweegt NextGen werk.
  • De voornaamste reden om voor NextGen werk te kiezen is om extra geld te verdienen en zo het inkomen aan te vullen
  • Maar ook het ontwikkelen van vaardigheden, controle over eigen tijd en het proberen van verschillende functies zijn redenen om te kiezen voor NextGen werk.

De grote verschuiving van verantwoordelijkheid

De Gig Economy wordt steeds meer volwassen. Uber, Deliveroo en vergelijkbare bedrijven zijn de drijvende kracht achter deze wereldwijde verandering in hoe wij allemaal werken. De impact op onze traditionele arbeidsmarkt is sneller en veel groter dan waar we op voorbereid zijn. Deze meer volwassen Gig Economy roept namelijk ook een heleboel vragen op: ‘wie is verantwoordelijk voor deze individuen?’, ‘zijn zij wel zo onafhankelijk als het lijkt? ‘, en ‘wie is hun officiële werkgever?’.

Natuurlijk is tijdelijk werk geen nieuw fenomeen. Uitzendbureaus werken al jaren met deze alternatieve manieren van werk. De vraag hoe we onze mensen kunnen beschermen staat dan ook al decennia hoog op ons prioriteitenlijstje. Ons antwoord? Als werkgever moet je volledige verantwoordelijkheid durven te nemen.

#GigResponsibly: het is tijd voor de NextGen werkgever

Als u wilt overleven in de Gig Economy moet u meer zijn dan een afnemer van arbeid: u moet talent kunnen bouwen. Daarom willen we de discussie verschuiven van reguleren en voorkomen naar actie. Organisaties moeten beter begrijpen hoe individuen deel willen nemen aan de arbeidsmarkt en werkgevers moeten hen tegemoet komen daar waar zij al zijn.

Het leveren van flexibiliteit hoeft namelijk helemaal niet te betekenen dat er ook verantwoordelijkheid kan worden weggegeven. Werkveiligheid, of dit nu zit in het leveren van opleidingen of het opbouwen van pensioen, moeten ook NextGen worden. Daarnaast moet uw organisatie verantwoordelijkheid nemen op nieuwe fronten: het leveren van toegang tot de arbeidsmarkt, het gebrek aan carrièrebegeleiding opvullen, het ondersteunen van flexibiliteit in de functie, learnability stimuleren, veel gevraagde vaardigheden ontwikkelen, het aanbieden van work-life balans in lange carrières… uw mogelijkheden zijn grenzeloos.

Wilt u meer weten over NextGen werk en de Gig Economy?

Lees hier de Engelstalige whitepaper met de laatste informatie of neem direct contact op met één van onze consultants. Wij denken graag met u mee.

Kom in contact

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#007 Verantwoordelijkheid in de Gig Economy
door Laureen Tilmans
15 november 2017
5 minuten
Versie 1 - 15 november 2017

Anderen lezen ook deze artikelen