De mythe van de neutrale organisatie ontkracht | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Kleur bekennen: de tijd van de neutrale organisatie is voorbij

#005 Einde van de neutrale organisatie
door Laureen Tilmans
01 november 2017
3 minuten
Versie 1 - 01 november 2017

Neutraliteit van organisaties staat vandaag de dag, waar uitgesproken racisme en het doorbreken van maatschappelijke taboes de boventoon voeren, niet langer garant voor een inclusief imago en zakelijk succes. Steeds meer organisaties trekken een grens en nemen een uitgesproken standpunt in. En dat is typisch 2017.

Natuurlijk denkt u als organisatie goed na over hoe u uw klanten aanspreekt. Zeker als uw organisatie een brede doelgroep heeft, is het streven doorgaans om zo neutraal mogelijk te blijven in uw uitingen. Dat is ook logisch: als een organisatie claimt inclusieve waarden na te streven zal dat ook in het business model naar voren moeten komen. Maar het einde van deze comfortabele positie en de neutrale organisatie komt snel dichterbij. Dit heeft echter ook impact op hoe gemakkelijk u nieuw personeel aantrekt.

De mythe van het neutraliteit-excuus

Het was Facebook dat begin 2016 nog in een interview met the Verge zei dat zij “niet geïnteresseerd zijn in het toevoegen van onze eigen mening -we denken namelijk niet dat dit werkt voor een miljard mensen”. Precies het excuus wat ieder social- en sharing-economy platform (waaronder Twitter, Uber en Airbnb) aanvoerde om het neutrale imago hoog te houden.

Voor een lange tijd was deze strategie een handige manier om kritiek weg te wuiven wanneer deze platformen beschuldigd werden van onbehoorlijke spraak of gedrag. Dus als iemand boos werd over, zeg, een crowdfunding campagne voor een racistische politieagent of een Twitter account van een haatgroep, kon de organisatie dit verwerpen door te zeggen “dat is niet onze schuld”.

Behalve dat dit neutraliteit-excuus altijd al een mythe is geweest. Want deze platformen zetten wel degelijk guidelines online voor welke typen content wel en niet toegestaan zijn. Natuurlijk zijn deze guidelines niet perfect, of zelfs niet consequent, maar ze waren nooit neutraal. Daar ging het natuurlijk ook niet om: het ging om het neutrale imago.

Het begin van de trend: gebarsten maskers in Silicon Valley

Dat neutrale imago is in de afgelopen jaar volledig in elkaar gestort. In de nasleep van de Charlottesville rallies in Amerika, waar demonstraties van extreem rechtse groepen enorm uit de hand liepen, hebben veel platformen in Silicon Valley een lijn in het zand getrokken. Deze wit-nationalisten, aanhangers van de ‘alt right’ beweging en neonazi’s konden namelijk vooral samenkomen omdat zij zich online georganiseerd hadden.

Het einde van neutraliteit in vogelvlucht:

Deze lijst verscheen eerder op de blog van FastCompany. Het Engelse origineel leest u hier.

Het is hoog tijd voor organisaties om verantwoordelijkheid te nemen

De bovenstaande overwegingen zijn belangrijk (en noodzakelijk) in het doorbreken van het neutraliteits-excuus. Opvallend is dat het ook een trend neerzet voor een nieuwe interpretatie van de algemene voorwaarden: niet Facebook, Google, WordPress, Airbnb, noch één van de andere platformen hebben wijzigingen in hun voorwaarden aangebracht sinds de gebeurtenissen in Charlottesville.

Op een kleinere schaal zagen we dergelijke acties al eerder gebeuren, maar nooit eerder was er zo’n schijnbaar gecoördineerde kleurbekenning. Natuurlijk deden deze organisaties wat op dat moment van het grootste zakelijk belang was. Toch zet het een trend neer: het neutraliteits-excuus is niet langer een geldig excuus. En die trend beweegt zich ver buiten Silicon Valley.

Het dwingt organisaties om meer verantwoordelijkheid te nemen over hoe hun producten en dienstverlening wordt gebruikt. 2017 is het jaar van kleur bekennen: niet omdat u als organisatie vanuit een bepaalde ideologie zou moeten opereren, maar omdat dit het juiste morele antwoord is op de maatschappelijke roep. 2017 is het jaar voor organisaties om de verantwoordelijkheid over hun dienstverlening terug te pakken. Uw medewerkers zijn een belangrijke factor in het uitstralen van deze verantwoordelijkheid.

Meer weten over kleur bekennen als organisatie?

Onze consultants denken graag met u mee over uw imago als werkgever. Neem snel contact met ons op voor een vrijblijvend eerste gesprek!

Kom in contact

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#005 Einde van de neutrale organisatie
door Laureen Tilmans
01 november 2017
3 minuten
Versie 1 - 01 november 2017

Anderen lezen ook deze artikelen