Millennials in 4 carrière perspectieven deel 1 | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Millennials in 4 carrièreperspectieven

#001. Millennials in 4 perspectieven deel 1
door Laureen Tilmans
13 september 2017
3 minuten
Versie 1 - 13 september 2017

De slechtste generatie ooit, lui en zelfs fout-opgevoed: het zijn suggesties die Google doet zodra je “millennials zijn …” intypt. Er heerst nogal wat weerstand tegenover deze generatie Y, zeker op de werkvloer. Maar zó verrassend is dat niet: zij hebben een heel ander perspectief op hun carrière dan de generaties vóór hen.

In deze tweedelige serie kijken we naar de grootste perspectief-verschillen tussen millennials en voorgaande generaties over hun loopbaan. Dit is deel 1.

1. Millennials willen zichzelf kunnen bewijzen op de werkvloer

Het is erg onwaarschijnlijk dat Millennials met hun 65e met pensioen kunnen. Uit dit millennials-onderzoek van ManpowerGroup blijkt dat bijna 90% van de millennials in Nederland verwacht na zijn of haar 65e nog te werken. En zelfs 12% van de millennials wereldwijd verwacht nooit te stoppen met werken. De toekomst ziet er voor hen heel anders uit en daarvan zijn zij zich maar al te bewust.

Volgens dit onderzoek van Project: Time Off en GfK zijn Millennials echte workaholics, en daar zijn ze trots op. Millennials hebben hun entree op de werkvloer gemaakt tijdens één van de grootste recessies in decennia en de naschok van hoge werkloosheid zorgt onder Millennials voor een grote bewijzingsdrang. Werk is enorm belangrijk voor deze generatie. Vakantiedagen? Helemaal niet belangrijk. Het gevoel dat zij onvervangbaar zijn? Dat is alles, zelfs als het stress veroorzaakt en helemaal niet leidt tot een promotie of loonsverhoging.

Veel meer dan de generaties vóór hen zijn Millennials het eens met uitspraken als:

    • “ik wil niet dat anderen denken dat ik vervangbaar ben” en
    • “ik voel me schuldig om betaald verlof op te nemen”.

En daar werken ze hard voor: 73% van de Millennials wereldwijd geeft aan meer dan veertig uur per week te werken en 62% van hen heeft twee of meer betaalde banen.

Voor werkgevers blijkt dit keer op keer een lastig dilemma. Iedereen is immers vervangbaar. Maar de truc om millennials aan uw organisatie te binden is niet om hen in een onvervangbare positie te zetten. Zet hen in plaats daarvan in hun kracht. Kwaliteiten als creativiteit, leergierigheid en cognitieve flexibiliteit zijn typische kwaliteiten die een werkgever kan stimuleren en volledig uniek tot uiting komt. Het stimuleren en aanleren van de juiste vaardigheden is iets waar zowel de millennials, als de organisatie, de meeste garantie geeft dat zij in de toekomst nog steeds relevant zijn.

Lees ook: de 20 meest gewilde future-skills van dit kwartaal

2. Voor Millennials is werk geen sprint maar een marathon

Langzamerhand krijgt de ‘millennial-mindset’ op carrière gebied steeds meer vorm. Generatie Y wil hard werken maar beseft zich dat hun loopbaan geen sprint is, het is voor hen een marathon. Vanuit dit perspectief maken zij keuzes in hun carrière. De keuze om hard te werken, maar ook zeker de keuzes om af en toe een break te nemen.

“Als de business 24/7 doorgaat, is flexibel werk integreren een flinke uitdaging. Maar het is niet onmogelijk”

Dit perspectief betekent onder andere dat generatie Y veel flexibeler wil werken. Een 32-urige werkweek is eerder de norm dan de uitzondering. “Toch gaan veel businesses 24/7 door” zegt Marisan van Vught, senior sales consultant bij Manpower. “Dat maakt het voor veel bedrijven lastig om flexibel werk te integreren. Maar als er meer jonge medewerkers weggaan dan stabiel in de organisatie blijven, zal je toch iets anders moeten doen dan voorheen”.

Jonge medewerkers in de organisatie behouden begint met openstaan voor verandering. “In de huidige schaarse arbeidsmarkt lukt het simpelweg niet meer om goed personeel te vinden en te behouden als er wordt vastgehouden aan hoe het 5 jaar geleden was” zegt Marisan. “Vraag heel goed uit waar de behoefte van deze groep ligt: misschien is de 32-urige werkweek het belangrijkst of willen zij graag precies weten waar zij over 2 jaar staan. Dit zijn allemaal dingen waar je als werkgever op kunt inspelen”.

Meer weten over wat u als werkgever voor de Millennials in uw organisatie kunt doen?

Lees onze Whitepaper De Carrières van Millennials: een visie op 2020 en ontdek meer over waar de behoeften van deze doelgroep ligt. 

Download whitepaper

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#001. Millennials in 4 perspectieven deel 1
door Laureen Tilmans
13 september 2017
3 minuten
Versie 1 - 13 september 2017

Anderen lezen ook deze artikelen