6 X Do’s en Dont’s van communiceren op je werk | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

6 X Do’s en Dont’s van communiceren op je werk

#086 6 X Do’s en Dont’s van communiceren op je werk
door Bregje van Grinsven
01 juni 2017
2 minuten
Versie 1 - 01 juni 2017

Goed communiceren is wellicht wel een van de belangrijkste voorwaarden om van je werk een succes te maken. Je resultaten worden beter, het samenwerken gaat een stuk makkelijker, het komt de werksfeer ten goede en je wordt er een stuk gelukkiger van. En wie wil dat nou niet!? We hebben een aantal do’s en dont’s voor je op een rijtje gezet. Niet alleen toepasbaar voor op je werk, maar ook daarbuiten.

DONT’S

1) Praat niet over elkaar

Ja, dit lijkt heel erg voor de hand liggend, maar in de praktijk lijkt dat toch wat minder makkelijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we 25 procent van onze werktijd besteden aan roddelen. Dit kan positieve uitkomsten hebben zoals het verbinden van mensen en het verhogen van het groepsgevoel, maar roddelen is negatief als het overgaat in pesterijen, negatieve geruchten en manipulatie. Probeer dus voortaan met elkaar te praten, in plaats van over elkaar.

2) Doe jezelf niet tekort

Veel mensen trekken zichzelf in twijfel door voorafgaand aan een gesprek te zeggen; ‘Waarschijnlijk vind je het niets’, ‘Ik twijfel zelf ook nog’, ‘Ik heb maar snel even iets gedaan’. Maar door deze zinnen voor je verhaal te plakken, trek je jezelf meteen in twijfel en doe je jezelf tekort. Je gesprekspartner is ook meteen negatief beïnvloed en krijgt zo heel snel de kans om je voorstel af te keuren en dat wil je nou precies niet!

3) NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)

Tsja, de titel zegt eigenlijk al genoeg. Ga maar eens na: hoe vaak vullen we eigenlijk niet iets voor een ander in? We gaan er vaak vanuit dat we weten wat de ander denkt, maar door dit werkelijk na te vragen weten we dat pas zeker. Durf dus te vragen en laat aannames achterwege.

DO’S

1) Werk volgens het LSD-model

Het LSD-model gaat uit van drie dingen: luisteren, samenvatten en doorvragen. Alleen luisteren lijkt vaak al een hele moeilijke opgave. Wanneer de ander aan het praten is, zijn wij tijdens het luisteren al bezig met onze eigen reactie. Dat komt omdat wij meteen een mening hebben over wat de ander zegt, maar probeer eens echt te luisteren en bedenk wat de gevoelens van de ander zijn. Probeer daarna wat de ander heeft gezegd samen te vatten. Op deze manier voelt je gesprekspartner zich begrepen. Vraag daarna door om de ander nog beter te begrijpen en twijfels weg te nemen.

2) Zeg vaker: ‘Hoe kan ik je helpen?’

De meeste vragen in ons leven zijn gericht op ons eigen belang. ‘Wat betekent dat voor mij?’ of ‘Wat kan ik beter doen?’. Het zal de meeste mensen dan ook verbazen wanneer je vraagt: ‘Hoe kan ik je helpen?’. Deze vraag wordt vaak als zeer prettig beschouwd, omdat het een gevoel geeft van erkenning, je wordt gezien en het geeft aan dat de ander niet alleen maar met zijn eigen belang bezig is. Bovendien zal de ander ook eerder iets voor jou doen, wanneer jij iets voor hem doet. Win-winsituatie toch?!

3) Laat je waardering blijken

Prof. dr. Blomme stelde begin dit jaar dat werkgevers zich veel meer moeten richten op de waardering van de werknemers. Werknemers die zich gewaardeerd voelen, zijn namelijk gezonder, minder depressief, minder vaak ziek en gelukkiger. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor je werkgever, ook jij draagt bij aan de waardigheid van je collega’s en vrienden. Laat dus vaker merken als je ergens blij van wordt of tevreden over bent!

Heb je nog meer tips? Laat het ons weten! Welke tips ga jij voortaan toepassen? Praat mee op onze social media kanalen!

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#086 6 X Do’s en Dont’s van communiceren op je werk
door Bregje van Grinsven
01 juni 2017
2 minuten
Versie 1 - 01 juni 2017

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!