Wat zeg je terwijl je je mond houdt? Meer info over non-verbale communicatie op de werkvloer! | Manp

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Wat zeg jij terwijl je je mond houdt? Non-verbale communicatie op de werkvloer uitgelegd.

#097 Wat zeg je terwijl je je mond houdt?
door Bregje van Grinsven
29 juni 2017
4 minuten
Versie 1 - 29 juni 2017

Meer dan 80 procent van onze communicatie bestaat uit non-verbale communicatie. Het overgrote deel van onze communicatie wordt dus niet bepaald door wat wij zeggen, maar door wat wij doen. Dat komt tot uiting in onze kleding, geur, houding, gebaren en het allergrootste gedeelte door hele kleine bewegingen in ons gezicht. Je kunt je dus voorstellen, dat wij de helft van onze tijd niet eens bewust zijn van wat wij nou daadwerkelijk communiceren. Best onhandig vind je niet!? Daarom gingen we in gesprek met Annemieke Meurs, mede-eigenaar van INSA (Instituut voor Non-verbale Strategie Analyse) en werkzaam voor Face Value (instituut voor training en coaching op het gebied van non-verbaal gedrag), om te kijken hoe we meer grip kunnen krijgen op onze non-verbale communicatie.

Emoties controleren

‘Direct na je geboorte begin je al meteen met communiceren naar je omgeving.’ vertelt Annemieke. ‘Op het begin ben je dan ook niet zo goed in je emoties onder controle houden (Ja, zie je dat stampvoetende kind in de supermarkt ook voor je?! ;)). We laten dan nog pure emoties zien, maar we leren al snel wat gewenst en ongewenst gedrag is. Je verbergt bijvoorbeeld je boosheid door je kaken op elkaar en je mond dicht te doen. Dit gaat echt in tiende van een seconde. Doordat iedereen anders met emoties om heeft leren gaan en zich anders heeft leren uiten liggen misverstanden al snel op de loer.’

Open houdingen

We zenden dagelijks, bedoeld of onbedoeld, veel signalen af. ‘Je kunt jezelf afsluiten, je hoofd wegdraaien, je kin intrekken of je kin juist omhoog doen. Uit deze signalen maken mensen dan op of de persoon open of gesloten is. En daar gaat het juist om in non-verbale communicatie. Een open houding is essentieel voor een goed gesprek.’

Verschillende communicatietypes

Er zijn drie verschillende communicatietypes te onderscheiden. Ieder type heeft lichamelijke kenmerken, voordelen en valkuilen. Herken jij je in een van de onderstaande types?

  • Sensitief type
    Kenmerken: wit onder de iris
    Voordelen: harmonieus, sociaal, behulpzaam
    Valkuil: afhankelijk en wanneer er geen schot in de zaak zit haken ze af.

  • Resultaatgericht type:
    Kenmerken: ogen wijd open, wenkbrauwen omhoog
    Voordelen: gefocust op het behalen van resultaat, ondernemend.
    Valkuil: Dit type kan slecht omgaan met tegenslagen en kan dominant, dwingend en ongeduldig overkomen.

  • Analytisch type:
    Kenmerken: knijpen met ogen
    Voordelen: inhoudelijk sterk, gestructureerd en overzichtelijk.
    Valkuil: ze kunnen afstandelijk en gevoelloos overkomen en kunnen onnodig blijven hameren op details.

De meest gemaakte fouten als het gaat om non-verbale communicatie op de werkvloer:

  1. We oordelen te snel.
    Door zelf interpretatie te geven aan de houding van onze gesprekspartner ontstaan er veel misverstanden. Probeer dus altijd even te controleren of jouw interpretatie juist is. Bijvoorbeeld: Ik heb het gevoel dat je boos bent, klopt dit? Het gesprek aangaan is essentieel.

  2. We spreken niet dezelfde ‘taal’.
    Zoals gezegd zijn er verschillende communicatietypes te onderscheiden. Verschil jij erg van de persoon met wie je in gesprek bent, dan kan dit lastig zijn. Probeer je daarom in te leven in de andere persoon. Heeft deze persoon behoefte aan meer inhoud, geef die persoon dat dan! Zo ontstaan er geen misverstanden.

  3. We kijken elkaar niet aan.
    Door elkaar aan te kijken geef je de ander het gevoel dat hij gezien wordt en er mag zijn. Probeer dus wat vaker de ander aan te kijken.

  4. Wat we zeggen komt niet overeen met wat we uitstralen.
    Mensen zijn minder snel geneigd om je te geloven wanneer je lichaamshouding niet klopt met wat je zegt. Je moet echt ‘ Walk your talk’ doen als je iemand wil overtuigen moet je houding overeenkomen met wat je zegt.

Optimale communicatie

Grip krijgen op onze non-verbale communicatie is dus heel erg lastig, omdat we onszelf er vaak niet van bewust zijn. Om deze reden is het dan ook belangrijk om al onze zintuigen zo goed mogelijk te gebruiken. ‘Sommige mensen kijken niet, andere mensen zenden alleen maar en horen niets, andere mensen horen juist alleen maar. Wanneer je alleen maar luistert, krijg je eigenlijk maar tien procent van alle mogelijke informatie binnen. Wanneer je kunt horen, voelen en zien dan kun je zo veel meer informatie binnenkrijgen.’ Het is dus van belang dat we net iets vaker stilstaan bij of we daadwerkelijk wel alle drie de elementen toepassen. ‘Daarnaast heeft iedereen een patroon aan bewegingen die we continu toepassen. Deze kunnen alleen gezien worden als we ook daadwerkelijk alle elementen toepassen. Door het patroon van de ander en jezelf te leren kennen krijg je meer grip op de situatie en kun je conflicten vermijden.’

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!