Opleiding en groei in de logistiek: de MLA biedt kansen!

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Opleiding en groei in de logistiek: de MLA biedt kansen!

#076 Opleiding en groei in de logistiek: de MLA biedt kansen!
door Suzanne van der Eerden
27 april 2017
3 minuten
Versie 1 - 27 april 2017

Een baan vinden is lang niet altijd makkelijk. Ook in de logistiek niet, zelfs nu de banen soms voor het oprapen liggen. Want hoeveel banen er ook zijn: zonder de juiste certificering of kwalificaties kom je vaak niet in aanmerking. Zonde, want het kan de stap zijn naar iets veel mooiers. Wat de barrière voor het vinden van een baan ook is, er is altijd een oplossing. Voor Kemal, die voor de liefde naar Nederland kwam, was de Nederlandse taal zo’n barrière. Hij zette zijn schouders eronder, volgde een inburgeringscursus en zette alles op alles om een baan te vinden. Toen hij de kans kreeg om zijn hef- en reachtruckcertificaat te halen, greep hij die met beide handen aan. En met succes!

De 34-jarige, van oorsprong Kosovaarse Kemal is een bescheiden maar absoluut pientere man. Een beetje onzeker en nog niet helemaal op zijn gemak zit hij aan tafel met naast hem zijn teamleider, Frans. De twee hebben elkaar in september 2016 leren kennen. “We hadden bij Manpower het verzoek voor een extra kracht neergelegd, omdat de werkdruk die zomer gewoon te hoog was. Toen ik terugkwam van vakantie was Kemal er. Heel erg fijn, het is een goede kracht.”

Kemal zelf kwam twee jaar geleden uit Kosovo. Hij verontschuldigt zich voor zijn - naar eigen zeggen - slechte Nederlands, maar eigenlijk spreekt hij gewoon behoorlijk goed Nederlands. “Twee taalcursussen heb ik gevolgd, om een beetje op niveau te komen. In Kosovo heb ik mijn Bachelor in Business Administration aan de universiteit, maar het niet spreken van de Nederlandse taal maakte het (snel) vinden van een baan zo lastig. Ik ging van uitzendbureau naar uitzendbureau, maar het leverde niets op. Er werd me verteld dat ik gebeld zou worden, maar ik hoorde maar niets. Het eerste jaar heb ik dan ook vooral veel vrijwilligerswerk gedaan hier. Ik leerde dat het spreken van de taal me zou helpen bij het vinden van een baan, dus dat werd een prioriteit.”

In die eerste maanden volgde hij ook een inburgeringscursus. De verschillende examens, het portfolio en de taal: alles om zo snel mogelijk up en running te zijn. “Vanuit de inburgering was er goede begeleiding en uiteindelijk ben ik via via in contact gekomen met wat bedrijven en recruiters voor gesprekken. Ellen Bouwmeester van Manpower was één van die personen. Zij leerde me solliciteren, voerde oefengesprekken met me en gaf me tips. Toen ik met haar in contact kwam stond er geen vacature online, maar toch was ik al zoveel geholpen. Zo’n drie weken later belde ze alsnog: wat ik ervan vond mijn heftruckcertificaat te gaan halen. Ik heb direct ‘ja’ gezegd!”

En zo startte hij in de zomer van 2016 aan de Manpower Logistics Academy. “Een kleine klas, vier dagen les en één dag examen. Het was leuk en zeker niet moeilijk. Het is niet nodig om een rijbewijs te hebben, maar ik denk wel dat het heeft geholpen. De examendag was vooral heel leuk. Omstebeurt moet je ‘afrijden’ op de verschillende wagens. Wat tillen, een parcour afleggen, in vrachtwagens inladen en dat dan binnen een bepaalde tijd.” Lang hoefden Kemal en zijn klasgenoten niet in spanning te zitten; gelijk na het afleggen van je examen krijg je je punten te horen en weet je of geslaagd bent!

Zijn certificering komt bij Desso zeker van pas. Hoewel hij niet op dagelijkse basis een heftruck bestuurt, hebben hij en al zijn collega’s wel de juiste diploma’s. “Ik werk in de spoelerij en de tufterij, waar pre-productie en productie van tapijten plaatsvindt. Maar op donderdag moet er veel geladen en gelost worden, en rijden er tal van heftrucks over het terrein bij Desso. Een leuke variatie op het werk in de spoelerij.”

Een belangrijk voordeel van het behalen van je certificaten via Manpower, is dat zij niet alleen een baan voor je zoeken maar, als je geplaatst bent, ook 75% van de kosten betalen. “Zelf hoefde ik pas te betalen nadat ik gestart was,” vertelt Kemal. “Elke week werd er €25,- ingehouden op mijn loon.” Inmiddels wordt Kemal niet meer betaald door Manpower, maar direct door Desso. Frans, een zeer tevreden teamleider, vertelt. “Na 1000 werkuren kom je in aanmerking voor een tijdelijk contract. Bij Kemal was er wat ons betreft geen twijfel over mogelijk en is hij per 1 april in dienst bij ons. Op een jaarcontract, maar straks mogelijk een vast contract.”

Niet verkeerd, maar Kemal wil ook zeker doorgroeien. “Dit werk is prima: ik heb leuke collega’s, leer dankzij hen ook steeds beter Nederlands en mijn diensten zijn prettig. Maar ik wil ook zeker doorgroeien. Misschien als teamleider, of misschien in de binnendienst waar ik mijn talenkennis ook kan inzetten. In Bosnië heb ik vijf jaar lang als correspondent voor radio en televisie gewerkt. Dat is wel iets heel anders dan ik nu doe. Wie weet waar ik over drie jaar sta!”

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#076 Opleiding en groei in de logistiek: de MLA biedt kansen!
door Suzanne van der Eerden
27 april 2017
3 minuten
Versie 1 - 27 april 2017

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!