Vijf tips om efficiënter te werken! | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Slim werken doe je zo!

#019 Slim werken doe je zo!
door Suzanne van der Eerden
12 januari 2017
3 minuten
Versie 2 - 18 oktober 2017

Slim werken video

Gedurende het jaar nemen we onszelf altijd weer van alles voor... Meer plannen, minder stress. Meer plezier, minder paniek. Hoe vaak heb jij je al voorgenomen om je werk anders aan te pakken?

Je vergeet je nieuwe plannen gemakkelijk in de waan van de dag. Daarom denken wij met je mee: welke vijf dingen ga jij vanaf nu écht anders doen op je werk?

De vijf beste tips van Bas Hoorn

  1. Zorg altijd dat de doelstellingen en verwachtingen helder zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de SMART-methode. Zorg ervoor dat al je taken en doelstellingen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn.
  2. Maak takenlijstjes. Uit onderzoek blijkt dat je door het bijhouden van takenlijstjes je 20 tot 30 procent productiever bent. Je kunt je takenlijstje indelen door de kiezel-kei-zand methode toe te passen. De keien zijn je grote taken en daar begin je je dag en je week mee, omdat je dan nog het meest fris bent. De keien en zand zijn kleinere taken, deze doe je altijd pas aan het einde van je dag of week.
  3. Stel prioriteiten. Doe dit bijvoorbeeld met de Postcodeloterij-test. Stel Gaston komt langs en zegt dat je over 24 uur naar Australië wordt gevlogen. Wat moet er dan echt af? Deze test helpt je om te bepalen wat echt belangrijk is.
  4. Zorg voor een schone en opgeruimde omgeving. Zowel op je werk als thuis. Een opgeruimde omgeving, is namelijk een opgeruimd hoofd.
  5. Slaap voldoende. Ook al werk je in nachtdiensten. Zorg dat je voldoende slaap krijgt. Dit is cruciaal om fouten te voorkomen en zo efficiënt mogelijk te werken.

1. Haastige spoed is zelden goed!

Snel nog even die laatste zaken afronden voordat je de deur uitgaat/ die meeting ingaat/ dat telefoontje opneemt. Maar haastige spoed is zelden goed en wordt die snel uitgevoerde taak al gauw een matig uitgevoerde taak. Herkenbaar? Leer de tijd nemen! Sta stil bij het feit dat het je meer oplevert als je (het afronden van) een bepaalde taak bewaart tot een moment waarop je er ook echt de tijd voor hebt. Doe je dit verspreid over een dag of week, dan loop je al snel het risico dat je bij het tweede moment van gedachten veranderd bent en weer opnieuw kan beginnen. Daarnaast geeft meer tijd ook meer rust en ruimte om het goed te doen. Geen slordigheidsfoutjes, maar een strak verhaal!

2. Plannen maken en volgen

Doe een stapje naar voren, en een stapje terug: neem afstand en kijk eens goed wat jouw werkzaamheden voor die dag, week en maand zijn. Als je een heldere kijk op je werk hebt is het makkelijker een planning te maken. De rust die daaruit voortkomt maakt het makkelijker om die planning ook te volgen: je hebt ‘m tenslotte niet voor niets gemaakt. Een van de zaken die je hierbij kan helpen is de ‘zand, kiezel, kei-methode’. Zand staat voor de kleine klusjes zoals het versturen van een mailtje, terwijl een kei een project van meerdere uren kan zijn. Het schrijven van een rapport, artikel of businesscase bijvoorbeeld. Bewaak en volg je plannen en je zult zien dat je stresslevel daalt! Breng ook structuur aan in je dag, plan je lunch en koffiepauzes iedere dag op dezelfde tijd en hou je hieraan. Zo vergeet je niet af en toe even rust te nemen want dat is onmisbaar voor een scherp brein!

Werk je al via Manpower? Dan kun je gratis een online training time management volgen!

3. Gestructureerd overleggen

Een dagstart, een maandoverleg of teammeeting: we kennen allemaal de situatie waarbij een overleg om een specifieke reden gepland staat. En toch praat iedereen een half uur later ineens over de mysterieuze man op de kerstkaart van grootmoeder in plaats van over zijn doelstellingen voor die week. Het is daarom belangrijk om voor je meeting een agenda te hebben, maar ook iemand die deze bewaakt en ingrijpt wanneer de kerstkaart op tafel komt. Een gestructureerd overleg vergroot de kans op een functioneel overleg en dito uitkomst.

Werk je al via Manpower? Dan kun je een gratis online training effectief samenwerken voor teams volgen!

4. Een stap vooruit

Je wilt verder. Een cursus, opleiding of diploma: heb jij al eens geïnformeerd naar de mogelijkheden voor training via je werk? Wanneer je via Manpower werkt heb je bijvoorbeeld keuze uit meer dan 150 gratis trainingen. Zorg dat jij je in het nieuwe jaar zowel persoonlijk als professioneel ontwikkelt, zodat je van toegevoegde waarde bent voor jezelf én de mensen om je heen. Dat zijn niet alleen je naasten, je geliefden, maar evengoed je baas en collega’s.

Dit kan bijvoorbeeld door parttime te gaan werken in plaats van fulltime, of andersom.

5. Vrienden op de werkvloer

Je collega’s zijn er (in de meeste gevallen) vijf dagen per week voor je. Een simpele rekensom leert dat je meer tijd met hen doorbrengt dan met je broertje, ouders, vrienden of geliefde. Het zijn tevens de mensen die je op kunnen vangen als je onverwacht faalt op één of alle bovenstaande punten. Dus waarom leer je niet wat meer over ze en schenk je ze niet een beetje extra tijd en aandacht? Het resultaat mag er zijn: beter een goede buur dan een verre vriend geldt namelijk net zo goed voor diegene aan het bureau of werkplek naast je.

Werk aan een leukere baan.jpg

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#019 Slim werken doe je zo!
door Suzanne van der Eerden
12 januari 2017
3 minuten
Versie 2 - 18 oktober 2017

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!