Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan? | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?

#042 Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?
door Charlotte Vis
21 november 2016
4 minuten
Versie 1 - 21 november 2016

Goede voornemens, hoe gaat het met die van jou? Meestal gaat het om de standaard dingen: gezonder eten, meer sporten en vaker op tijd naar bed. Een heel goed streven, maar heb je wel eens gedacht aan meer tijd voor jezelf of meer rust in je hoofd? Ruim 14 procent van de werknemers in Nederland had in 2014 burn-outklachten. (bron: CBS) Zij voelden zich minstens een paar keer per maand een emotioneel wrak, zagen op tegen de (lange) werkdagen en waren al moe net nadat ze waren opgestaan. Wij geven je tips hoe je een burn-out herkent en voorkomt.

Wat is een burn-out?

Burn-out betekent zoiets als je opgebrand voelen, emotioneel uitgeput of doodmoe zijn. Het is een vorm van stress die je kan ervaren als je onder constante spanning staat door bijvoorbeeld een hoge werkdruk of als je een langere tijd in een negatieve situatie zit. Dit uit zich dan in lichamelijke en geestelijke spanningen. Als je deze spanningen niet serieus neemt kan dit uitmonden in steeds serieuzere klachten en uiteindelijk leiden tot niet meer uit je bed kunnen komen, hele dagen willen slapen en/of emotionele uitbarstingen in werkgerelateerde- of privésituaties.

Symptomen

Net als alle andere (mentale) ziektes kun je een burn-out herkennen aan symptomen. In het begin zullen die nog niet zo herkenbaar zijn, maar naarmate je langer klachten ervaart zullen deze versterken. De symptomen uiten zich lichamelijk zoals vermoeidheid, slapeloosheid, lichamelijke pijnen, verminderde eetlust en je bent vatbaarder voor ziektes. Je kunt psychische problemen krijgen zoals je uitgeput voelen, concentratieproblemen, je vermogen om dingen te onthouden wordt minder en je krijgt mogelijk depressieve- en angstgevoelens. Naast lichamelijk en psychisch uiten symptomen van een burn-out zich in je gedrag. Je presteert minder goed en je sociale contacten veranderen.

In welke vakgebieden komt een burn-out het meest voor?

In het onderwijs krijgen de meeste werknemers te maken met burn-outklachten. Met ruim 1 op de 5 werknemers lopen zij aan kop gevolgd voor werknemers in de informatie en communicatiebranche. Dit komt door de enorme werklast en de hoge emotionele betrokkenheid die werknemers bij dit soort werk voelen. Als derde in het rijtje krijgen werknemers in de financiële dienstverlening te maken met burn-outklachten. In de landbouw krijgen medewerkers het minste last van burn-outklachten, namelijk 1 op de 10 werkenden. Het is een verkeerde gedachte te denken dat steeds meer jongeren te maken krijgen met een burn-out. De cijfers groeien langzaam, maar onder alle leeftijdsgroepen.

Screenshot_21.png

Krijgen vrouwen sneller een burn-out? Waarom?

Het is een vooroordeel dat vrouwen sneller te maken krijgen met een burn-out. Ze zouden vaker perfectionistisch zijn dan mannen en minder stressbestendig. Maar mannen krijgen over het algemeen vaker last van burn-outklachten dan vrouwen. Alleen vrouwen die een managementrol vervullen, hebben wat vaker last van de klachten die tot een burn-out kunnen leiden. Dit komt doordat in het onderwijs en de gezondheidszorg, waar veel vrouwelijke managers werken, vaak klachten voorkomen.

Wat kun je doen voor het te laat is?

Er zijn een hoop manieren om met minder stress door het leven te gaan. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan lichaam en geest. Als jij goed voor jezelf zorgt dan uit zich dat in een lekker en minder stressvol gevoel. Hierbij speelt je levensstijl een grote rol; slaap voldoende en neem niet teveel hooi op je vork. Wordt het je teveel? Geef dat dan op tijd aan, voordat je door emoties overvallen wordt.

Daarnaast is het goed om voldoende te bewegen. Hardlopen kan je letterlijk het gevoel geven dat je high bent, dit komt door het geluksstofje endorfine dat je lichaam aanmaakt tijdens het bewegen. Ben je niet zo’n fan van hardlopen? Geen probleem, alle soorten sport zorgen ervoor dat jij je gelukkiger voelt.

Hoe helpt de Arbodienst?

Als je thuis komt te zitten met een burn-out wordt er een bedrijfsarts aangesteld om jou te helpen met een spoedig herstel. Tijdens het contact met de arts is het van groot belang om goed uit te leggen hoe je je precies voelt en hoe lang je je al zo voelt. Zo kan de arbo-arts samen met jou een plan opstellen en werken aan je herstel. Want hoe eerder je beter bent, hoe sneller je weer aan het werk kan. Bereid de gesprekken met de dokter altijd goed voor. Zo voorkom je dat je belangrijke zaken vergeet te vertellen. Ook is het slim om dagelijks een dagboekje bij te houden waarin je schrijft hoe je je die dag voelt en er een cijfer bij geeft. Zie je een stijgende lijn? Dan ben je op de goede weg. Zit er een dalende lijn in? Blijf hier dan over in gesprek met jouw hulpverlener(s).

Concrete tips

Denk jij na het lezen van dit artikel dat je een burn-out hebt? Loop er niet langer mee rond en onderneem actie. Dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, weten we maar al te goed. We geven je een paar concrete tips die jou op weg helpen naar een gelukkiger en gezonder leven.

Tip1: Accepteer dat je een burn-out hebt
Een spoedig herstel begint bij erkenning van het feit dat je een burn-out hebt. Accepteren dat je de symptomen de overhand hebben gekregen en dat het je is overkomen. Het hebben van een burn-out mag je niet onderschatten. Pas als je het erkent kun je de juiste acties ondernemen om weer gezond en gelukkig te worden.

Tip 2: Zorg goed voor jezelf

Het gevoel van stress komt door een stofje in je bloed dat cortisol heet. Hoe meer cortisol je in je bloed hebt, hoe gestresster je je voelt. Endorfine, ook wel het geluksstofje genoemd, is de tegenhanger van cortisol. Endorfine maakt je lichaam aan als je een sport uitoefent, gezond eet, de liefde bedrijft of chocola eet. Het stofje geeft je het gevoel van geluk, onderdrukt pijn en laat je ontspannen.

Tip 3: Rust en reinheid

Ga bij jezelf na welke onderdelen in jouw leven energie kosten in plaats van energie geven. Is dit je werk? Bedenk je dan welke acties je moet ondernemen om dit draaglijker voor jezelf (en je collega’s) te maken. Kom je er zelf niet uit? Ga dan in gesprek met je leidinggevende, uit jezelf en sta open voor nieuwe mogelijkheden. Zorg er ook voor dat je omgeving netjes en opgeruimd is. In een schone en nette omgeving zul je zien dat het in je hoofd ook rustiger wordt.

Tip 4: Word geen kluizenaar!

Door een burn-out kun je gemakkelijk in een isolement raken en geen behoefte meer voelen om sociale contacten te onderhouden. Het liefst lig je de hele dag in bed met je eigen gedachten zonder dat je daar ‘mensen mee lastig valt’. Het tegendeel is echter waar. Door met degene die je liefhebt te delen wat er in je omgaat zorg je voor afleiding en voorkom je dat je in een neerwaartse spiraal beland. Daarnaast is samen relaxen ook een goede manier om je neerslachtige gevoel te ontvluchten.

Meer Sollicitatietips!

Wil je graag meer tips en tricks over hoe je het meeste uit je loopbaan haalt? Neem het heft in eigen handen en maak werk van je carrière. 

Boost jouw carrière met onze sollicitatietips

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#042 Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?
door Charlotte Vis
21 november 2016
4 minuten
Versie 1 - 21 november 2016

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!