Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?

#042 Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?
door Charlotte Vis
21 november 2016
4 minuten
Versie 1 - 21 november 2016

Blue Monday is volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest deprimerende dag van het jaar. Goede voornemens zijn mislukt, vakanties zijn ver weg, de dagen zijn donker en ons geld is op. Echter kan het ook zo zijn dat dit gevoel van onvrede langer aanhoudt dan een dag, want volgens hoogleraar klinische psychologie Jan Derksen is er een zogenaamde epidemie van burn-outs onder millennialsTweederde van deze groep hardwerkende professionals heeft dit al gedaan. Om rust te vinden, om zichzelf weer een beetje te vinden. Een trend die wordt gestimuleerd door de druk die ze zichzelf opleggen, maar minstens net zo veel door hun omgeving wordt aangepraat. Wij geven je hieronder tips hoe je een burn-out herkent en voorkomt.

Wat is een burn-out?

Burn-out betekent zoiets als je opgebrand voelen, emotioneel uitgeput of doodmoe zijn. Het is een vorm van stress die je kan ervaren als je onder constante spanning staat door bijvoorbeeld een hoge werkdruk of als je een langere tijd in een negatieve situatie zit. Dit uit zich dan in lichamelijke en geestelijke spanningen. Als je deze spanningen niet serieus neemt kan dit uitmonden in steeds serieuzere klachten en uiteindelijk leiden tot niet meer uit je bed kunnen komen, hele dagen willen slapen en/of emotionele uitbarstingen in werkgerelateerde- of privésituaties.

Symptomen

Net als alle andere (mentale) ziektes kun je een burn-out herkennen aan symptomen. In het begin zullen die nog niet zo herkenbaar zijn, maar naarmate je langer klachten ervaart zullen deze versterken. De symptomen uiten zich lichamelijk zoals vermoeidheid, slapeloosheid, lichamelijke pijnen, verminderde eetlust en je bent vatbaarder voor ziektes. Je kunt psychische problemen krijgen zoals je uitgeput voelen, concentratieproblemen, je vermogen om dingen te onthouden wordt minder en je krijgt mogelijk depressieve- en angstgevoelens. Naast lichamelijk en psychisch uiten symptomen van een burn-out zich in je gedrag. Je presteert minder goed en je sociale contacten veranderen.

Wat kun je doen voor het te laat is?

Er zijn een hoop manieren om met minder stress door het leven te gaan. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan lichaam en geest. Als jij goed voor jezelf zorgt dan uit zich dat in een lekker en minder stressvol gevoel. Hierbij speelt je levensstijl een grote rol; slaap voldoende en neem niet teveel hooi op je vork. Wordt het je teveel? Geef dat dan op tijd aan, voordat je door emoties overvallen wordt.

Daarnaast is het goed om voldoende te bewegen. Hardlopen kan je letterlijk het gevoel geven dat je high bent, dit komt door het geluksstofje endorfine dat je lichaam aanmaakt tijdens het bewegen. Ben je niet zo’n fan van hardlopen? Geen probleem, alle soorten sport zorgen ervoor dat jij je gelukkiger voelt.

Hoe helpt de Arbodienst?

Als je thuis komt te zitten met een burn-out wordt er een bedrijfsarts aangesteld om jou te helpen met een spoedig herstel. Tijdens het contact met de arts is het van groot belang om goed uit te leggen hoe je je precies voelt en hoe lang je je al zo voelt. Zo kan de arbo-arts samen met jou een plan opstellen en werken aan je herstel. Want hoe eerder je beter bent, hoe sneller je weer aan het werk kan. Bereid de gesprekken met de dokter altijd goed voor. Zo voorkom je dat je belangrijke zaken vergeet te vertellen. Ook is het slim om dagelijks een dagboekje bij te houden waarin je schrijft hoe je je die dag voelt en er een cijfer bij geeft. Zie je een stijgende lijn? Dan ben je op de goede weg. Zit er een dalende lijn in? Blijf hier dan over in gesprek met jouw hulpverlener(s).

Concrete tips

Denk jij na het lezen van dit artikel dat je een burn-out hebt? Loop er niet langer mee rond en onderneem actie. Dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, weten we maar al te goed. We geven je een paar concrete tips die jou op weg helpen naar een gelukkiger en gezonder leven.

Tip1: Accepteer dat je een burn-out hebt
Een spoedig herstel begint bij erkenning van het feit dat je een burn-out hebt. Accepteren dat je de symptomen de overhand hebben gekregen en dat het je is overkomen. Het hebben van een burn-out mag je niet onderschatten. Pas als je het erkent kun je de juiste acties ondernemen om weer gezond en gelukkig te worden.

Tip 2: Zorg goed voor jezelf

Het gevoel van stress komt door een stofje in je bloed dat cortisol heet. Hoe meer cortisol je in je bloed hebt, hoe gestresster je je voelt. Endorfine, ook wel het geluksstofje genoemd, is de tegenhanger van cortisol. Endorfine maakt je lichaam aan als je een sport uitoefent, gezond eet, de liefde bedrijft of chocola eet. Het stofje geeft je het gevoel van geluk, onderdrukt pijn en laat je ontspannen.

Tip 3: Rust en reinheid

Ga bij jezelf na welke onderdelen in jouw leven energie kosten in plaats van energie geven. Is dit je werk? Bedenk je dan welke acties je moet ondernemen om dit draaglijker voor jezelf (en je collega’s) te maken. Kom je er zelf niet uit? Ga dan in gesprek met je leidinggevende, uit jezelf en sta open voor nieuwe mogelijkheden. Zorg er ook voor dat je omgeving netjes en opgeruimd is. In een schone en nette omgeving zul je zien dat het in je hoofd ook rustiger wordt.

Tip 4: Word geen kluizenaar!

Door een burn-out kun je gemakkelijk in een isolement raken en geen behoefte meer voelen om sociale contacten te onderhouden. Het liefst lig je de hele dag in bed met je eigen gedachten zonder dat je daar ‘mensen mee lastig valt’. Het tegendeel is echter waar. Door met degene die je liefhebt te delen wat er in je omgaat zorg je voor afleiding en voorkom je dat je in een neerwaartse spiraal beland. Daarnaast is samen relaxen ook een goede manier om je neerslachtige gevoel te ontvluchten.

Blue Monday.png

Carrièretips

Wil je graag tips en tricks over hoe je het meeste uit je loopbaan haalt? Neem het heft in eigen handen en maak werk van je carrière. 

Boost jouw carrière met onze carrièretips

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#042 Een burn-out: hoe herken ik het en wat doe ik eraan?
door Charlotte Vis
21 november 2016
4 minuten
Versie 1 - 21 november 2016

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!