Wat is personal branding? | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Wat is personal branding?

#034 Wat is personal branding?
door Suzanne van der Eerden
26 september 2016
3 minuten
Versie 1 - 26 september 2016

‘Personal branding’. In het (online) recruitment landschap kom je het steeds vaker tegen. En als jij (online) op zoek bent naar werk, zul je er dus ook steeds vaker mee te maken krijgen. Personal Branding is een begrip dat zich makkelijk laat vertalen naar ‘jouw persoonlijke merk’ en wordt gebruik om (positieve) associaties op te roepen. Amstel is hét vriendenbier. Hema is er voor iedereen in elke situatie. Manpower biedt je niet ‘alleen maar’ werk, maar een verbinding met de maatschappij. Het zijn stuk voor stuk boodschappen achter een merk. Vraag jezelf dus een af: Welke boodschap wil ik uitdragen? Een belangrijke vraag als je jezelf gaat presenteren op de markt.

Back to basic

Zorg ervoor dat je de inhoud van je boodschap weet, voordat je gaat nadenken over de vorm waarin je jezelf wilt presenteren. Met andere woorden: voor je weet hoe je iets gaat zeggen, wil je eerst weten wát je over jezelf gaat zeggen. Ga terug naar de basis en verdiep je even - al in het maar een uurtje - echt in jezelf.

Stel jezelf een aantal belangrijke vragen: wat kun je goed, waar wil je naartoe, wat wil je liever niet meer? En minstens zo belangrijk: waarom voel of vind je dit? Jezelf op waarde kunnen schatten is belangrijk, zeker wanneer je gaat solliciteren. Je wilt je potentiële lezers en/of gesprekspartners tenslotte duidelijk maken waarom jij geschikt bent voor een baan. Kijk eens of je antwoord kunt geven op de volgende vragen:

  • Waar werk ik graag aan (of mee)?
  • Wat is voor mij belangrijk in privé en in mijn werk?
  • Waar ben ik goed in?
  • Waar haal ik voldoening uit?
  • Waar ben ik trots op?
  • Hoe draag ik het meest bij (aan een team)?

Als je je personal brand ook visual vorm wil geven, dan kan dat met behulp van onderstaand model:

20170707_LinkedIn - Wat is personal branding

Ken je goede en minder goede eigenschappen

Solliciteren op zich is dus eigenlijk het schoolvoorbeeld van personal branding. Het is hét moment waarop je jezelf moet presenteren, verkopen. De kern van personal branding is namelijk zorgen dat je een meer dan goede indruk achterlaat (zodat je uiteindelijk die baan krijgt). Een goede (eerste) indruk achterlaten bestaat uit meer dan jezelf alleen maar de hemel in prijzen.

Wil je jezelf echt goed presenteren dan ben je realistisch en weet je niet alleen je goede eigenschappen, maar ook minder goede eigenschappen van jezelf te benoemen en deze in de juiste context te plaatsen. Je kunt ze namelijk ook prima een plek bieden in je personal branding strategie, als je de meerwaarde en risico’s ervan maar goed kunt inschatten.

Bijvoorbeeld:

  • Minder goede eigenschap: Ongeduldig.
    In context geplaatst: Ik kan ongeduldig zijn. Niet persé naar anderen maar ook naar mezelf: ik wil graag snel leren en ga daarbij soms sneller dan goed is voor het resultaat.Als onderdeel van je personal brand: Gedreven, gemotiveerd. 
  • Minder goede eigenschap: Perfectionistisch
    In context geplaatst: Ik werk zorgvuldig en voel me heel verantwoordelijk. Niet alleen over mijn eigen werk, maar ook dat van anderen. Dat is een vloek en een zegen.
    Als onderdeel van je personal brand: Betrokken, Verantwoordelijk

Vind jij het ook lastig slechte eigenschappen over jezelf op te noemen, bang dat iemand erop afknapt? No worries, je bent niet de enige.

Je merk inrichten

Als je weet wat je kunt, wilt en moet vertellen, ga je nadenken over de inrichting - het vormgeven en presenteren van jouw merk ík’. Voor- én nadat jij je personal brand in levende lijve kan presenteren, komen mensen op allerlei manieren in aanraking met jouw persoonlijke merk. Via je eigen social media profielen, of als je daar tijd en energie in hebt geïnvesteerd: jouw portfolio op een heel originele manier.

Bestudeer je online profielen en controleer of die (nog steeds) overeenkomen met wie je bent en wat je wilt zeggen. Je kunt jezelf echt op een presenteerblaadje geven. Die nieuwsgierigheid kan een mooie start voor een succesvolle samenwerking zijn!

Meer Sollicitatietips!

Neem het heft in eigen handen en maak werk van je carrière! Lees onze tips en tricks over hoe jij het meeste uit je loopbaan haalt.

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#034 Wat is personal branding?
door Suzanne van der Eerden
26 september 2016
3 minuten
Versie 1 - 26 september 2016

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!