Wat je vooral niet moet doen op je werk | Manpower.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Wat vooral niet te doen op je werk

#026 Wat vooral niet te doen op je werk
door Charlotte Vis
01 augustus 2016
3 minuten
Versie 1 - 01 augustus 2016

Of het nu jeugdsentiment is of je er ook gewoon bij wilt horen: PokémonGo houdt iedereen in zijn greep en daar moet alles voor wijken. Zelfs ook je baan, zo bleek. Een 23-jarige Nijmegenaar werd (eventjes) ontslagen omdat hij, ondanks de vele waarschuwingen van zijn werkgever, voorrang gaf aan het vangen van Pokémon. Niet zo slim. Of het nu gaat om whatsapp, sms of spelletjes: het gebruik van je mobiele telefoon tijdens werktijd is bij meerdere werkgevers (en collega’s) een doorn in het oog. Doe dus maar niet. Benieuwd wat nog meer niet heel verstandig is om te doen? We geven je graag een aantal sprekende voorbeelden.

1. Je excuus-griepje delen via social media

Het is alweer een tijd geleden, maar het blijft een klassieke werkblunder. Waar je onterecht ziek melden sowieso geen slim idee is, spant dit voorbeeld de kroon. Albert Heijn medewerker Pascalle besloot zich ziek te melden bij haar bedrijfsleider om in plaats van te werken een dagje te gaan shoppen met mama, en deelde dit op Facebook.

Wat Pascalle vergeten was, was dat ze toch echt haar baas als vriend had toegevoegd op Facebook. Dan kan het je dus zomaar eens een ontslag via social media opleveren.

Niet in Nederland, maar wel dom: gevangenis in om vervalst medisch certificaat. Is het een broodje aap of niet? Een man in Bahrein vervalste zijn medisch certificaat om langer ziek te lijken. Nee, natuurlijk was hij niet echt ziek, hij nam gewoon twee dagen langer vakantie. In Nederland word je hoogstens ontslagen, in Bahrein mocht de man vijf jaar de gevangenis is.

2. Roddelen, on- én offline

Per e-mail, telefoon, op een briefje of bij het koffiezetapparaat: roddelen op de werkvloer, welke werkvloer dan ook, is niet verstandig. Niet wenselijk. Maar bovenal: niet erg handig. Hoe sappig, spannend, hilarisch of bijzonder een verhaal (of gerucht) ook is of hoe graag je ook even over je werk wilt klagen, eerlijkheid duurt het langst en de kans is altijd groter dat jij wordt gezien als de onbetrouwbare, ietwat haatdragende collega. Een label waar je niet zo snel vanaf komt én ook nog steeds een veelvoorkomende reden van ontslag.

3. Ziek naar je werk komen

Het is even dapper als idioot. Heel goed dat je graag hard werkt en enigzins begrijpelijk dat je dit ook wilt laten zien. Maar laat bacteriën daar waar ze horen en dat is in ieder geval níet op een anders gezond kantoor. Werk thuis - onder een dekentje op de bank - als je baan dat toelaat, of neem het ervan en sluit je een dag of twee af van welke verplichting dan ook. Je collega’s zullen je er dankbaar voor zijn, geloof ons! Een gezonde collega is tenslotte een welkome collega!

4. Collega’s afleiden

Even een praatje maken, lachen, verhalen delen of nog een extra tien minuten in de kantine of bij de koffieautomaat. Je kunt het nog zo goed bedoelen, nog vaker ben je gewoon degene die zijn of haar collega’s van hun werk houdt en daarnaast wekt het de illusie dat je niets - of in ieder geval - te weinig te doen hebt. Productiviteit staat op veel werkplekken én bij veel mensen nog steeds hoog in het vaandel, dus houdt daar rekening mee de volgende keer dat je de behoefte voelt werkontwijkend gedrag te vertonen.

5. Te ver gaan met je 1 april-grap

We hebben het allemaal geprobeerd en waar sommigen slagen, falen anderen. De meest voorkomende valkuil? Net een stapje te ver gaan met de o, zo grappig bedoelde 1 april-grap op de werkvloer. Het meest sprekende voorbeeld van dat grappen en werk lang niet altijd even goed samen gaan, is de stunt van Google dit jaar. Een ‘slimme toevoeging’ zorgde ervoor dat er onbedoeld mailtjes werden beantwoord met sarcastische plaatjes. Iets wat volgens sommige gebruikers resulteerden in ontslag. Pijnlijk voor de internet grootmacht Google, een goed leermoment voor ons. Een grapje met je collega is prima, probeer de werkzaamheden zelf niet te beschadigen.

6. Té goed je best doen

Geloof het of niet, maar je kunt ook te goed je best doen. Met alle gevolgen van dien! Zo ook een medewerker van een pizzaria in Zoetermeer. Wat begon met het wegjagen van een muis, eindigde met een brandweerwagen voor de de deur.  Een beetje extra hulp kan natuurlijk nooit kwaad, maar weet waar de grenzen en dan vooral jouw eigen krachten liggen. Ben je echt in staat het extra werk op te pakken, of is het meer een kwestie van goede bedoelingen dan echte competentie? In het laatste geval: laat het over aan de experts.

Screenshot_2 (201608260856255625).png

Meer Sollicitatietips!

Wil je graag meer tips en tricks over hoe je het meeste uit je loopbaan haalt? Neem het heft in eigen handen en maak werk van je carrière. 

Boost jouw carrière met onze sollicitatietips

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#026 Wat vooral niet te doen op je werk
door Charlotte Vis
01 augustus 2016
3 minuten
Versie 1 - 01 augustus 2016

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!