Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Innoveren in de logistiek: wie het weet, mag het zeggen!

#008 Innoveren in de logistiek: wie het weet, mag het zeggen!
door Charlotte Vis
11 mei 2016
3 minuten
Versie 1 - 11 mei 2016

ManpowerGroup organiseerde onlangs een rondetafelgesprek met werkgevers en werknemers in de logistieke sector. Er werd hen gevraagd hoe zij tegenover de verhoudingen binnen de sector staan en hoe zij dit implementeren in hun dagelijkse werkzaamheden. Voor werknemers een interessant gesprek met voldoende mogelijkheden om te kunnen bijdragen aan een groeiende sector.

Nederland bij de internationale top

Internationaal gezien behoort onze logistieke sector tot de absolute top. Volgens de Europese Commissie bezet Nederland, samen met Duitsland, de eerste plek als het gaat om het beste transportland. Wereldwijd gezien komen wij, na Duitsland, op de tweede plaats. Het gaat dus goed met onze logistieke sector en dat komt voornamelijk door onze hoge arbeidsproductiviteit. We werken dus veel en hard.

Hoe blijf je succesvol?

De logistieke sector heeft sterke troeven in handen om ook de aankomende jaren succesvol te zijn. Maar vanzelfsprekend is dit succes niet. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we als land kunnen blijven inspelen op groeikansen die voorbij komen? Onze rondetafelgasten waren het erover eens: door sociale innovatie!

Sociale innovatie = werknemers aan het woord

Sociale innovatie houdt in dat werknemers steeds meer verantwoordelijkheden moeten krijgen en ruimte om mee te denken. Werknemers staan op de werkvloer en hebben vaak goede ideeën over hoe zaken of processen beter kunnen. In het kader van ‘Wie het weet, mag het zeggen’, zouden werknemers dus veel meer ruimte moeten krijgen om bij te dragen aan een constant verbeterende werkomgeving

Hoe is het nu geregeld? 

Maar ook het delen van kennis met concurrenten en andere partijen in de markt, wordt in de logistieke sector maar zelden gedaan. “Aan een ander vragen hoe hij het heeft gedaan, wordt gezien als een teken van zwakte”, aldus een van de deelnemers.
De deelnemers van de rondetafelsessie zeggen dat de logistieke sector van oudsher gericht is geweest op arbeidsproductiviteit: zo veel mogelijk en zo hard mogelijk werken met als doel zo veel mogelijk te produceren. Uit deze groep horen we geluiden dat de logistieke sector niet volwassen genoeg is om de ideeën van werknemers te benutten. Daarnaast heeft de sector het door de economische situatie de afgelopen jaar best zwaar gehad. Hierdoor was iedereen bezig met overleven in plaats van investeren in werknemers.

Personeel is geen wegwerpartikel 

Toch zijn alle deelnemers bang dat het in de toekomst lastig zal worden om goed personeel te blijven vinden. Het gaat dan zowel om lager als hoger geschoolde krachten. Om ervoor te zorgen dat de sector interessant blijft voor werknemers, wordt er gepleit om medewerkers niet langer als wegwerpartikel te behandelen. Dat betekent dat werknemers betrokken zouden moeten worden bij het bedrijf en hun ideeën mogen inbrengen. Maar ook het investeren in personeel is noodzakelijk.

Werkgevers moeten zorgen voor een goed plan en een degelijke visie, alvorens mensen op te gaan leiden. Op die manier is de kans groot dat iemand ook écht wat aan de opleiding heeft en kan doorgroeien.

Wat kun je als werknemer zelf doen?

Om ervoor te kunnen zorgen dat de logistieke sector interessant blijft, moeten werkgevers anders naar hun personeel gaan kijken. Maar als werknemer kun je natuurlijk zelf stappen zetten.

  • Stap 1: Stimuleer persoonlijke ontwikkeling

In plaats van het uithollen van functies is verrijken de toekomst. Door jezelf te blijven ontwikkelen hou je jezelf interessant voor de markt. Daarnaast maak je eerder kans op promotie of loonsverhoging. Een opleiding kan ook als beloning dienen voor geleverde inspanning. Dit kan als incentive dienen om extra je best te doen.

  • Stap 2: Organiseer ‘stand-ups’

Voordat de werkdag begint is het verstandig om, niet langer dan een kwartier, allemaal te vertellen wat jullie gisteren hebben gedaan, welke hindernissen jullie hebben genomen en wat er vandaag op het programma staat. Zo worden er mogelijkheden geboden om elkaar te helpen en om zaken te bespreken die normaal gesproken buiten beschouwing gelaten worden.

  • Stap 3: Wees zichtbaar

Als je iets dwars zit, ga dan in gesprek met je leidinggevende. Zorg dat een manager of opdrachtgever betrokken blijft door de dagelijkse zaken met hen te delen. Een betrokken werkgever zorgt voor een positief effect op de motivatie van alle werknemers. Personeel dat zijn werk met plezier uitvoert, straalt dit ook uit naar de klanten en komt energiek thuis.

Als laatste tip: wat je ook doet, begin wel klein. Verwacht als werknemer niet dat je morgen veel meer inspraak hebt, dat zou niet realistisch zijn. Betrek je werkgever erbij en kijk samen naar de eerste kleine punten waar je aan bij zou kunnen dragen. Zorg ervoor dat je je wensen bespreekbaar maakt. Ga in gesprek met je leidinggevende en overleg wat de mogelijkheden voor sociale innovatie zijn bij het bedrijf waar je werkt.

Manpower Logistics Academy

Meer geld verdienen door certificering? Laat je omscholen via de Manpower Logistics Academy!

banner-blog

Lees hier verder

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#008 Innoveren in de logistiek: wie het weet, mag het zeggen!
door Charlotte Vis
11 mei 2016
3 minuten
Versie 1 - 11 mei 2016

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!