manpower.nl - Blog: Millennials, lui en egocentrisch? Of work hard, play hard generatie?

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluiten

Samenvatting Millennial onderzoek: jullie zijn niet zelfingenomen en lui!

#005 Millennials, de generatie van nu
door Charlotte Vis
23 november 2016
4 minuten
Versie 2 - 23 november 2016

Deze pagina is 14 december 2016 geüpdate met het tweede deel van het millennialonderzoek.
Wil jij meteen door naar de update? Klik hier

Manpower heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar hoe jullie, millennials, tegen de veranderende wereld van werk aankijken en hoe werkgevers hier op in kunnen spelen. Millennials, ook wel generatie Y genoemd, zijn geboren tussen 1980 en 1996 en opgegroeid met het internet. 

Opvallende punten:

  • 62% Van alle millennials heeft het vertrouwen dat zich binnen drie maanden een gelijkwaardige of betere baan aandient, mocht de belangrijkste bron van inkomsten plotseling wegvallen.
  • Tijden veranderen. Bij dezelfde werkgever blijven tot je pensioen behoort tot het verleden.
  • Het arbeidsethos is verschoven: van het werken tot je pensioen met karige arbeidsvoorwaarden, naar meer uren in de week werken, maar met meer vrije tijd voor het verhogen van het eigen geluk.

De nieuwe generatie werkenden, de zogeheten millennials, kijken dus anders aan tegen werk. Deze tech-savy generatie wil zich blijven ontwikkelen en doen dit door vaak van baan te wisselen en hun eigen tijd en geld te investeren.

schema_dutch

Wie hebben we ondervraagd?

De steekproef, waarvoor we 19.000 respondenten uit 25 landen hebben gesproken, heeft antwoord gegeven op een aantal prangende vragen.

  • Wat zoeken jullie in een baan?
  • Welke ontwikkelingsmogelijkheden willen jullie krijgen?
  • En waarvoor blijven jullie wel of niet bij een werkgever?

Zoals het een echte steekproef betaamt hebben we ervoor gezorgd alle werkenden te vertegenwoordigen: van tech-savy grootverdieners tot net afgestudeerden, van 8.000 van onze eigen flexwerkers en 1.500 van onze personeelsmanagers tot tal van externe werknemers.

Millenials: Work hard, play hard, learn hard

Anders dan voorgaande generaties hebben millennials andere verwachtingen in de steeds veranderende wereld van werk. Tezamen resulteerden hun antwoorden in onderstaande uitkomsten:

    • Millennials hechten meer waarde aan het ontwikkelen van talenten om zo meer baangarantie te creëren. 71% van de Nederlandse millennials is bereid om eigen tijd en geld te investeren en hun vrije tijd hiervoor op te geven. Er is een sterk verband tussen leervermogen en carrièresucces. Mensen met een groot leervermogen gaan altijd door met leren. Dit resulteert in hun verdere loopbaan in meer baankansen en een hoger salaris.
    • Millennials zijn uitstek de “Work hard, play hard” generatie. De groep wil veel uren werken, maar heeft ook behoefte aan vrije tijd en niet alleen voor het krijgen en opvoeden van de kinderen. Millennials werken hard, zo niet harder dan werknemers van andere generaties. Mondiaal gezien heeft ruim 60% van de millennials twee of meer betaalde banen. Naast het harde werken verwachten ze ook dat hun carrière gevarieerder zal zijn en dat ze vaker een tijdje gas terug nemen. Redenen die ze aanvoeren zijn: tijd voor jezelf, tijd om te reizen of tijd maken voor het gezin. Het doen van vrijwilligerswerk of het steunen van de partner bungelen onderaan het lijstje van redenen om vrij te nemen van het werk.
    • 12% van iedereen die ondervraagd is, denkt te moeten werken tot ze erbij neervallen en nooit de mogelijkheid te krijgen om met pensioen te gaan.

Millennials hebben door persoonlijke ontwikkeling werkzekerheid omgezet naar carrièrezekerheid. In plaats van te focussen op een baan voor het leven, begrijpen millennials dat het belangrijk is om goed inzetbaar te blijven door jezelf nieuwe vaardigheden aan te leren.

Vooroordelen over millennials

Het is belangrijk dat millennials in het zicht van bedrijven komen omdat deze groep in 2020 meer dan een derde van het wereldwijde personeelsbestand vormt. Dit is misschien wel een van de belangrijkste reden waarom er zoveel rapporten over millennials bestaan.

Sommige rapporten zeggen dat deze specifieke generatie ontrouw is, in zichzelf gekeerd is en misschien wel lui is, terwijl andere beweren dat ze een generatie digitale ondernemers en vernieuwers zijn. Typ "Millennials are..." in op Google en je ziet tal van stereotypen en aannames.

Screenshot_7.pngHet gaat om de reis, niet om de baan

Baanzekerheid. Een kritische factor voor alle millennials, maar dan wel met een andere betekenis. Millennials zijn geen jobhoppers, zoals velen denken, maar als ze de kans krijgen om ergens anders een betere baan te krijgen dan gaan ze ervoor.

Vaker nog dan het veranderen van werkgever willen jullie een betere positie vervullen bij jullie huidige werkgever. Liever een nieuwe maar betere kans bij de huidige werkgever dan beginnen bij een andere baan. Een kwart van de ondervraagden wil graag binnen een jaar een andere rol vervullen bij hun huidige werkgever. Dit geeft maar aan hoe gretig millennials zijn om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Daarnaast zijn millennials bereid om verschillende rollen en taken te combineren.

Net als de meer traditionele generaties willen millennials de zekerheid van een fulltime en vaste baan, zodat ze genoeg verdienen om de levensstandaard hoog te houden. Een bonus of hoger salaris zijn nog steeds de belangrijkste redenen om te blijven.

Hoe om te gaan met millennials?

De ondervraagde millennials zijn in te delen in drie categorieën die allemaal hun eigen aanpak behoeven.

Inzicht in het potentieel dat iemand heeft om te leren is een belangrijke indicator: het geeft aan wat hij of zij nodig heeft om te slagen.

  • High learners: deze groep wordt gevormd door 29% van de millennials. Zij zijn optimistisch over baanvooruitzichten en nemen zelf verantwoordelijkheid voor trainingen en opleidingen. Het is belangrijk voor een werkgever is om betrokken te blijven bij hun behoefte en motivatie om nieuwe dingen te leren. Dit kan van onschatbare waarde zijn voor een organisatie.
  • Potential learners: 64% van de millennials zijn potiential learners. Zij zijn bereid om eigen tijd te investeren in de ontwikkeling, maar hebben minder mogelijkheden om een betere baan te bemachtigen. Voor werkgevers is het belangrijk om assessments af te nemen om te kijken waar hun talenten liggen om en waar ze zich verder kunnen ontwikkelen. Regelmatige voortgangsgesprekken zijn goed om de voortgang hiervan te bewaken.
  • Low learners: Zij zijn met 7% de kleinste groep. Ze hebben weinig tot geen motivatie om te leren en zijn niet bereid eigen geld en tijd te investeren in hun eigen ontwikkeling. Voor werkgevers in het een grote uitdaging om deze groep zover te krijgen dat ze zich verder gaan ontwikkelen en gaan doorgroeien. Breng factoren in kaart die het leerproces bevorderen, zodat hier in het selectieproces rekening mee gehouden kan worden.

Werkgevers, het is tijd voor een frisse blik

Voor werkgevers is het tijd om met een frisse blik naar hun personeelsstrategie te kijken en niet te blijven hangen in vooroordelen over millennials. Voor de millennials zelf is het tijd om kansen en ontwikkelingsmogelijkheden te benutten om zo van voldoende waarde te blijven voor de arbeidsmarkt.

Millennials geven vorm aan de Human Age. In de huidige economie waarin robotisering en technologische ontwikkelingen hoog in het vaandel staan, is menselijk talent dé onderscheidende factor. Millennials zorgen voor nieuwe relaties tussen werkgevers en werknemers. Relaties waarop ingespeeld moet worden.

Meer informatie en het volledige rapport vind je hier

 

Screenshot_8.png

Millennials: mijn carrière maak ik zelf!

Update 1: 14 december 2016

Vandaag het tweede deel van de uitkomsten van het grootschalige onderzoek naar millennials en wat hun koers is op de arbeidsmarkt. Millennials, ook wel generatie Y genoemd, zijn geboren tussen 1980 en 1995 en opgegroeid met het internet.

In de infographic lezen jullie de uitkomsten van dit onderzoek. Er is een verrassende verschuiving gaande op de arbeidsmarkt. Waar vroeger het streven naar een managamentrol van belang was, wordt er nu meer waarde gehecht aan leveren van een positieve bijdrage aan de bedrijfsvoering.

Infographic Millennials NL

Beoordeel dit artikel

Wie mag dit artikel echt niet missen? Deel het met je vrienden, familie of collega’s via:

#005 Millennials, de generatie van nu
door Charlotte Vis
23 november 2016
4 minuten
Versie 2 - 23 november 2016

Anderen lezen ook deze artikelen

Zoek en vind de baan die bij je past!