Wat Manpower van je verwacht
Zorg dat mensen op je kunnen bouwen als er iets mis gaat in het productieproces of bij een kapotte verwarmingsketel in een koude winter. Als onderhouds- of storingsmonteur sta jij klaar om verschillende technische problemen op te lossen. Natuurlijk heb je affiniteit met techniek, maar er komt meer kijken bij deze bijzondere baan. Een goede onderhoudsmonteur heeft de volgende kwaliteiten:
- De nodige technische kennis
- Stressbestending – jij bent de probleemoplosser
- Analytisch – zie meteen waar de knelpunten liggen
- Overzichtelijk - houd het overzicht bij crisissituaties
- Hands-on mentaliteit – ga snel en efficiënt aan de slag
- Bereid om overuren te maken – je kunt in een ploegendienst werken
- Flexibel en goed bereikbaar – jij staat klaar bij problemen
- Zelfstandig – vaak ben je alleen op pad
- Eventueel ben je in het bezit van een rijbewijs
Een dag als onderhoudsmonteur
Cees (34) werkt als onderhoudsmonteur bij een groot internationaal bedrijf dat verwarmingsketels maakt en levert. Cees komt namens het bedrijf bij mensen langs waarvan de CV-ketel niet goed functioneert en waar nog garantie op zit. Cees hoeft dus geen rekeningen te maken. Vandaag begint Cees om 8:00 uur in de ochtend en werkt hij door tot een uur of vijf. Hij rijdt eerst naar het logistiek centrum in het midden van het land, waar hij de eerste bezoeken van de dag doorgegeven krijgt. Gedurende de dag houdt Cees nauw telefonisch contact met het centrum, waar nieuwe afspraken worden gemaakt. Op zijn rooster staan tot nu toe 3 afspraken ingepland tot ongeveer twee uur in de middag. Het zijn lange afspraken, omdat het repareren van CV-ketels soms veel tijd in beslag neemt. Cees checkt dat zijn gereedschappen compleet zijn en rijdt vervolgens met een bus van zijn werknemer naar de eerste afspraak, een klein uur rijden vanaf het servicecentrum.
De eerste klant, een oudere heer in een vrijstaand huis, heeft gebeld met de melding dat de CV-ketel niet goed werkt. Gelukkig ziet Cees meteen dat het slechts een storing aan het display is. Hij repareert deze in een paar minuten en drinkt na afloop nog een kopje koffie met de klant. Daarna belt hij het servicecentrum om te melden dat hij eerder bij de volgende klant aanwezig kan zijn. Dit is een studentenhuis in de binnenstad van Utrecht, waar de huisbaas al voor de deur staat te wachten als Cees aan komt rijden. De CV-ketel is al een paar dagen stuk, maar de huisbaas heeft het euvel eerst zelf proberen op te lossen. De arme studenten zitten al drie dagen zonder warm water. Cees treft een ouder model ketel aan dat eigenlijk vervangen moet worden. Hij belt met het servicecentrum over de garantieregeling met de klant. Deze is nog niet verlopen, maar de huisbaas heeft zo lopen sleutelen aan de ketel dat deze niet langer meer onder de garantieregeling valt. In samenspraak met de huisbaas besluit Cees onverrichter zaken weer te vertrekken, het is beter dat de huisbaas een nieuwe ketel aanschaft.
Cees heeft nog wat tijd voor zijn volgende afspraak en eet zijn lunch op een zonnige parkeerplaats. Daarna arriveert hij precies op tijd bij afspraak nummer drie. Vooraf belt hij nog even met het servicecentrum. Ze hebben geen nieuwe opdrachten voor hem, dus is dit zijn laatste afspraak van de dag. Tijd heeft Cees wel nodig, want deze CV-ketel heeft veel problemen waar hij lang mee bezig is. Uiteindelijk vertrekt hij om 15:00 uur weer, een hele blije klant achterlatend. Cees brengt de bus terug naar het servicecentrum en meldt zichzelf daar af. Zo is hij die dag lekker vroeg vrij.